Sök

Natural Cycles jagar mark i USA: "Det kommer att ta tid"

Natural CyclesHälsa

Elina Berglund. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hon har skapat en unik p-app, byggt ett miljardbolag och ridit ut kritikstormar.
Nu väntar nästa utmaning – att erövra den snåriga amerikanska marknaden.
"Jag ligger ganska långt ifrån Trumps värderingar och vill pusha kvinnors hälsa framåt", säger Natural Cycles grundare Elina Berglund.

Elina Berglund, grundare av Natural Cycles, svarar exalterat på frågan om vad som är på gång. 

Men det första som ploppar upp i hennes huvud är varken den hajpade p-appens miljardvärdering eller fokuset på tillväxt. 

Nej, hon berättar istället att Natural Cycles precis publicerat en stor studie över menscykler i Nature Digital Medicine, en av världens främsta forskningstidskrifter. 

“Jag är så glad över att ha fått den publicerad. Det är det vi pratar om på kontoret just nu”, säger Elina Berglund. 

En gång forskare alltid forskare. 

Storyn bakom p-appen har berättats förr. Elina Berglund jobbade tidigare som partikelfysiker på det Nobelpris-belönade CERN-laboratoriet i Schweiz. Hon bestämde sig för att skriva en algoritm för att slippa traditionella preventivmedel, något som blev upptakten till Natural Cycles som hon grundade tillsammans med sin man Raoul Scherwitzl för sex år sedan. 

Investerarna har satsat en kvarts miljard för att stötta hennes vision om att ge kvinnor ett naturligt alternativ. 

I dag är Elina Berglund på kontoret i Stockholm, men paret och deras två små barn bor sedan i höstas i New York, som del i offensiven mot den amerikanska marknaden. Hittills har det mest handlat om att analysera, prata med gynekologer och presentera och förklara produkten. Nu börjar dock p-appen bli redo att gasa mot användarna och fokus ligger på att bygga upp marknadsteamet i New York. 

”Vi växer vilket är roligt, det går framåt men det är inte den lättaste marknaden. Det kommer att ta tid att bli lika procentuellt stora som vi är i Sverige”, säger Elina Berglund. 

I somras, när vi skrev om den dubblade omsättningen,  uppgav Natural Cycles att de hade runt 1 miljon användare. 

"Det totala antalet aktiva användare i USA gick om Sverige i våras, så nu är USA på andraplats, Sverige trea och UK är fortfarande störst marknad för oss", säger Elina Berglund. 

Vi pratar kort efter att Natural Cycles nuvarande vd Raoul Scherwitzl twittrat att han framöver ska dela vd-posten med henne. 

”Natural Cycles kommer att ha två vd:ar. Jag delar redan allt annat i mitt liv med Elina, så varför inte bolaget som vi grundade tillsammans. Inte standard, men det är logiskt i det nuvarande läget,", skriver Raoul Scherwitzl. 

”Vi har alltid tagit alla strategiska beslut gemensamt, alltid varit på samma nivå, så det inte så konstigt att vi är på samma nivå nu också”, kommenterar Elina Berglund. 

Det här innebär rent tekniskt att paret nu delar på det juridiska ansvaret tillsammans med styrelsen. Raoul Scherwitzl ska hantera "icke-konsumentinriktade aktiviteter" medan Elina Berglund tar ansvarar för all aktivitet mot användare, som exempelvis marknadsföring, varumärkesbyggande och kommunikation. 

”I och med att jag blivit ansiktet utåt är jag redan den som ofta blir kontaktad med frågor. Rent praktiskt blir det ingen större skillnad”, säger Elina Berglund. 

Betydligt större utmaningar finns det på den marknad som de nu vill erövra –  USA är ett land som splittras av såväl politiska som ekonomiska klyftor. De amerikaner som använder p-appen tillhör kategorien ”lite mer liberala storstadsmänniskor som väljer att få barn senare i livet”, enligt Elina Berglund. 

”Många tror att det skulle vara de mer konservativa, men så är det inte. Vissa har till och med antytt att vi skulle ha något att göra med Donald Trump. Som europé och forskare ligger jag ganska långt ifrån Trumps värderingar och vill pusha kvinnors hälsa framåt, inte bakåt”.

Resan hittills har varit långt ifrån enkel. Under förra året granskades p-appen under flera månader efter anmälningar om ofrivilliga graviditeter – men fick i slutändan grönt ljus. 

Nyligen, innan sommaren, tvingades ledningen ta ett tufft beslut när ett 15-tal anställda meddelades om varsel. 

”Det är absolut ingen rolig uppgift men samtidigt måste man tänka på vad som är bäst för företaget i det långa loppet, annars kanske man måste varsla ännu fler en vacker dag”. 

Att arbeta med hälsa är alltid känsligt, speciellt när det inte går att undvika graviditeter till 100 procent. Det händer att kvinnor kontaktar Natural Cycles och berättar att de blivit gravida av misstag när de använt p-appen. 

”Det är den tuffa delen. Jag känner att det är viktigt att ge så bra service som möjligt till dem som blir gravida och gå till botten med det som hänt och se vad man kan göra för den personen. Vi kan ha den här närkontakten med kunden, vilket du kanske inte har med traditionella företag som tillverkar kondomer eller liknande”. 

Nu, sex år efter starten, kan Elina Berglund se tillbaka på allt hon lärt sig under resans gång.

”Jag är glad att jag valde att hoppa på den här resan. Såhär i efterhand kanske det inte är så självklart, men det var det då för jag hade en sån stor passion för produkten. Jag har lärt mig väldigt mycket om att bygga bolag, leda team och hur man får en produkt att växa på marknaden”.

Läs mer