Sök

Metro ska bli en debattsajt – där du ska betala för att få debattera

Metro

Metros vd Christen Ager-Hanssen. Foto: Tomas Oneborg / SvD

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den journalistiska verksamheten på krisbolaget Metro ska skrotas och ersättas av en debattsajt.

Det rapporterar Dagens nyheter och Expressen.

Uppgifterna bekräftades under måndagen av Metros ägare Christen Ager-Hanssen.

Den forna gratistidningen, som just nu genomgår en rekonstuktion, ska bland annat tjäna pengar på att låta privatpersoner och företag betala för att få debattinlägg publicerade. För en privatperson kommer det att kosta 1000 kronor för ett debattinlägg på sajten, uppger Christen Ager-Hanssen. För företag kan det komma att kosta upp till 50.000 kronor.

"Varför ska man betala journalister när man kan få betalt för att publicera innehåll. Det är olönsamt att bedriva journalistik i ett litet mediehus som Metro. Det man kan göra är att bredda innehållet, få fram fler åsikter och plocka in det som sker i sociala medier i ett större rum. Företag och intresseorgansiationer är intresserade av att betala för att bli publicerade. Vi ska bli en helkommersiell kanal", säger Ager Hanssen till Dagens media.

Christer Ager-Hanssen uppger vidare att Metro fortsatt kommer att ha journalistiskt innehåll på sin sajt, men att detta innehåll ska köpas in och produceras av andra bolag inom Custos-sfären (ägarbolaget).

Enligt Expressen beräknas den nya satsningen generera mellan 40 och 50 miljoner kronor i intäkter per år.

Metros kvarvarande journalister – sex stycken – och de åtta kvarvarande säljarna uppges alla få lämna bolaget.

Läs mer