Sök

Widespace har gjort sig av med 40 procent av personalen

WidespaceMedierföretagstjänster

Patrik Fagerlund, vd på Widespace. Foto: Sara Lindh

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Omsättningen backar – men bolaget har fått kontroll på de stora förlusterna.

Widespaces resa har varit snårig. Från att ha varit ett av Sveriges hetaste techbolag för några år sedan, med en värdering på en halv miljard, var bolaget nära konkurs under 2017. Värderingen rasade till 37 miljoner. 

Förra året stod en börsnotering på agendan för bolaget som tagit fram en mjukvara för annonsering i mobilen, men istället köptes de upp av annonsbolaget Sellbranch som i sin tur ägs av holländska Orange Games (som dammsuger den europeiska marknaden på säljbolag).

Sedan dess har Widespace också varit beroende av att holländarna skjuter till kapital för att säkra den fortsatta verksamheten.

Nu står det klart att Widespace försäljning tappat ytterligare fart under 2018. Omsättningen backar från 205 miljoner kronor för 2017 till 178 miljoner för 2018. Samtidigt minskar dock förlusterna rejält. 

Under 2017 gick bolaget back med 120 miljoner kronor, för 2018 ligger resultatet på minus 12 miljoner. Bolaget har bland annat minskat på kostnaderna genom att skära ner på personalen, från 107 till 63 anställda. 

Att omsättningen minskar förklarar bolaget i årsredovisningen med att marknaden för annonsering i mobilen har förändrats snabbt och gått allt mer mot programmatic, alltså automatiserad annonsering. Förändringen har gått snabbare än Widespaces omställning, samtidigt som det manuella säljet har minskat. 

I kassan finns tre miljoner kronor, pengar som räcker för att driva verksamheten vidare i några månader. Bolaget har under året fått ett villkorat aktieägartillskott på 46 miljoner från nya ägarna, samt planerar att under 2019 ta in 77 miljoner kronor via en kvittningsemission.

Läs mer