Sök

Fortsatt kämpigt förra året för tungt backade Universal Avenue

Universal AvenueB2B

Johan Lilja är vd och medgrundare på Universal Avenue.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Vinden har vänt enligt grundaren.

Universal Avenue började som en plattform för säljare, men har de senaste åren svängt om affärsmodellen till att bli mer av en tjänst för att hjälpa små och medelstora företag med digitaliseringen.

Bolaget har genom åren tagit in över 150 miljoner kronor i riskkapital, från bland annat riskkapitalbolag som Northzone och Moor samt från Silicon Valley-jätten Salesforce.

Men affärsmodellen har inte lyft och när bolaget våren 2018 fyllde på kassan hade värderingen rasat från 258 till 33 miljoner kronor. 

Den färska årsredovisningen visar att förlusterna minskade för bolaget under 2018. Under 2017 backade Universal Avenue med 47 miljoner, nu har man bland annat bantat personalstyrkan och gör ett resultat på minus 17 miljoner. 

Nettoomsättningen minskar också, från 21 till 13 miljoner kronor. 

Enligt medgrundaren och vd:n Johan Lilja har dock den negativa trenden nu vänt för bolaget.

“Det började vända redan under 2018. Vi har en starkare intäktsbas nu samtidigt som kostnaderna har minskat markant”.

I november köpte Universal Avenue upp Göteborgs-baserade digitalbyrån Varvet. Något Johan Lilja menar kommer att synas i nästa års bokslut. Bolaget tog också in ytterligare 27 miljoner kronor i kapital förra året. 

“Under 2019 har vi fortsatt att investera rejält i plattformen. Vi skalar upp techteamet och rekryterar just nu friskt. 2020 kommer intäktskurvan att gå rejält norrut. Vi har många stora partnerskap på väg in under hösten. Vi är i ett spännande skede nu, vinden har vänt”, säger han.

Under 2019 ha bolaget tagit ett konvertibellån för att säkra verksamheten och just nu pågår samtal med investerare om en ny runda. 

"Planen är att genomföra den under första halvan nästa år, det finns ett intresse från diverse olika aktörer", säger Johan Lilja. 

Läs mer