Nyheten slog ned som en bomb i det svenska näringslivet – Izettle köps upp av den amerikanska jätten Paypal.
Då, i maj 2018, var Izettle bara dagar från att noteras på Stockholmsbörsen men Paypal gav ett erbjudande som ägarna under inga omständigheter kunde tacka nej till.
Paypal bjöd hisnande 2,2 miljarder dollar (motsvarande 19,2 miljarder kronor i det läget) – ungefär dubbelt så mycket som Izettle skulle värderas till vid börsnoteringen som raskt ställdes in när budet kom.
För en utomstående bedömare var det svårt att få ihop kalkylen och när årsredovisningen för Izettle nu blivit offentlig känns prislappen ännu mer utmanande. Under fjolåret ökade visserligen Izettles omsättning med över 50 procent till 881 miljoner kronor men samtidigt skenade förlusterna.
Av årsredovisningen framgår att rörelseresultatet slutade på minus 432 miljoner kronor vilket kan jämföras med 2017-års rörelseförlust på 179 miljoner kronor.
Bakom den kraftigt ökade förlusten ligger delvis, en smula paradoxalt kanske, Paypals uppköp. När affären blev klar hade Izettle redan lagt ner mycket pengar på förberedelser inför börsnoteringen. Som en konsekvens av Paypal-affären löste Izettle också in ett lån i förtid vilket renderade en del extra kostnader. Sammantaget innebar detta att Izettle fick utgifter på drygt 44 miljoner kronor vilket slog direkt mot resultatet.
Izettle-chefen Jacob de Geer pekar också på den indragna börsnoteringen som en förklaring till den ökade förlusten men menar att det ändå var välinvesterade pengar:
“Att förbereda ett bolag för en börsnotering är en kostsam historia, oavsett bolagsstorlek. Samtidigt är det en nyttig process för vilket företag som helst och la grunden till att vi kunde vända på en femöring och sälja till PayPal, vilket såhär i efterhand var det bästa som kunde hänt oss – så det var värt varje krona”, kommenterar Jacob de Geer.
Han gläds över den kraftiga tillväxten under fjolåret som också har fortsatt under 2019:
“2018 var ett riktigt bra år för iZettle, vi ökade vår omsättning med över 50 procent och blev en del av Paypal-familjen, vilket kommer ge oss superkrafter och hjälpa oss att jämna ut spelplanen för småföretag på en global skala. Vi har också sett en stark start på 2019 och väntar oss ett minst lika starkt avslut då vi äntligen fått grönt ljus av den brittiska konkurrensmyndigheten och kan påbörja integrationen med Paypal på allvar efter sommaren”.
Vad fokuserade ni på under 2018 och hur fokuserar ni 2019?
“Det är som vanligt tillväxt, tillväxt och tillväxt – både genom nykundsanskaffning, marknadsföring och produktutveckling. Nu när vi fått grönt ljus från den brittiska konkurrensmyndigheten är det fullt fart framåt för integrationen med Paypal och med hjälp av deras globala räckvidd blir vi iZettle med superkrafter”
Omsättningen ökade kraftigt – vad är den viktigaste förklaringen?
“Finansbranschen genomgår just nu en fundamental omvandling och allt fler småföretag blir medvetna om hur digitaliseringen kan underlätta deras vardag. iZettle har varit med och drivit den utvecklingen från start och idag har vi en unik marknadsposition både i och med förtroendet från våra användare och djupgående insikter om småföretags behov och förutsättningar i olika länder”.