Sök

Ny undersökning: Gekås är billigt men kanske inte värt resan

Gekåsehandel

Boris Lennerhov, vd på Gekås. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

"Trots allt totalkostnaden som räknas för plånboken."

Den enorma Gekås-butiken i Ullared är ett känt fyndparadis och ett resmål för många shoppingsugna svenskar. Hela 4,8 miljoner besökare hade Gekås under 2018 och tillsammans spenderade de hela 5,4 miljarder kronor enligt uppgifter från bolaget själva. 

En bra affär, helt enkelt. Eller?

En stor undersökning från Prisjämförelsesajten Pricerunner som baseras på totalt 500 produkter inom 21 olika kategorier visar att din resa till Ullared inte nödvändigtvis kommer att löna sig även om fyndjättens priser överlag är billigare än vad som går att beställa på nätet.

”I snitt är priserna på de 500 produkter vi jämfört 8 procent lägre på Gekås Ullared än på nätet. Men det är stora skillnader. På de allra bästa dealarna kan du spara över 80 procent, men det finns också flera produkter som är dubbelt eller tre gånger så dyra på Gekås Ullared”, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner i ett pressmeddelande och fortsätter;

Men det är inte möjligheten att hitta vissa produkter med stora prissänkningar online som gör att det blir billigare för kunden att shoppa hemma från datorn enligt Nicklas Storåkers. Istället är det själva resan till Gekås ställer till det.

Jämförelsesajten har räknat på Gekås egna uppgifter om att genomsnittsbesökaren åker 46 mil för ett besök på varuhuset och handlar för 3300 kronor. Tillsammans med Vi Bilägares uppgifter om en bilkostnad på 38,50 kronor per mil innebär det en resekostnad på 1770 kronor skulle det innebära en totalkostnad på 5070 kronor.

Samma shoppingkasse online med en genomsnittligt fraktkostnad på 32 kronor inkluderat skulle kosta 3.880 kronor enligt Pricerunner.

“Gekås Ullared lockar med låga priser, men för de flesta är det en lång resa. Och det är trots allt totalkostnaden som räknas för plånboken. För de produkter PriceRunner jämfört får kunderna betala 31 procent mer på Gekås Ullared än vad de hade behövt. Ett tips för att spara pengar är att samåka med andra”, kommenterar Nicklas Storåkers.

Nyligen gjorde Pricerunner-konkurrenten Prisjakt en liknande jämförelse på 320 produkter där de kom fram till att Gekås i genomsnitt var 10,36 procent billigare än andra butiker. Fyndjättens vd Boris Lennerhov var då kritiskt till undersökningen och dess resultat.

“Det är 320 produkter av 100.000 i vårt sortiment, det blir missvisande. Att jämföra Gekås med precis alla i Sverige, även online blir också något knepigt”, sade han till Expressen då.

Han var också kritisk till undersökningens påstående om att de kunde ha låga priser genom att köpa in stora restlager av med ett stort produktutbud som långt ifrån alla konsumenter efterfrågar.

“Det är ett komiskt antagande att vi köper en stor andel av produkterna på parti. Det utgör i dagsläget cirka 2 procent”, sade Lennerhov.

Pricerunner lyfter också fram att de 50 mest eftersökta produkterna på Pricerunner i genomsnitt kostar 2 procent mer på Ullared. Samtidigt som de minst populära produkterna på sajten är 30 procent billigare på fyndvaruhuset. 

”Gekås Ullared har låga priser, men det är mest på produkter som inte sålt så bra. Den genomsnittliga produkten på Gekås Ullared platsar tillhör inte ens de 1.000 mest populära inom respektive produktkategori på PriceRunner”, säger Nicklas Storåkers.

Pricerunners undersökning genomfördes den 16-17 juli 2019 på Gekås Ullared och priserna på produkterna jämfördes mot de som fanns på Pricerunner den 18-22 juli 2019.

Läs mer