Anställda utan löner i Bzzt – ägarna gör blixtinvestering i hajpade startupen

Bzzt Transport
Anställda utan löner i Bzzt – ägarna gör blixtinvestering i hajpade startupen

FOTO: Axel Englund/Oxenstiernafoto

Towe Boström

Reporter

När de anställda skulle få lön fanns inga pengar kvar i kassan. Nu räddas företaget av investerare – åtminstone på kort sikt.

Bzzt är en utmanare som tävlar med taxibilar och elsparkcyklar på Stockholms gator. Bolagets vision är att skapa en ny sorts hållbar kollektivtrafik med sina små eldrivna taxipoddar. 

I dag arbetar runt 140 personer i startup-företaget – och de fick en mindre trevlig sommarhälsning i veckan. Det var då Bzzt meddelade sina anställda att de inte skulle få ut några pengar på lönedagen, den 25 juli. 

Budskapet var att lönen skulle bli försenad och landa på kontot senast 2 augusti.  

Sven Wolf, medgrundare och vd för Bzzt, förklarar vad som hänt. 

”Det är helt enkelt så att vi har en större summa pengar på väg in från en större utländsk investerare och de pengarna blev försenade”, säger han. 

Sven Wolf uppger att lönerna gick ut under fredagsmorgonen och bör landa på  de anställdas konton under dagen, alltså 26 juli.  

”Vi tar seriöst på utbetalning av löner, men i den verklighet vi lever i blir det ibland förseningar med utbetalning och nu råkade det bli så att de fick lönerna en dag för sent”, säger Sven Wolf och understryker att det inte hänt förr. 

Borde ni inte ha bättre framförhållning än att lita på en enskild investerare? 
”Jo, jag tar gärna mer pengar, men entreprenörer hamnar i de här situationerna ibland. Vi hamnade i ett akut likviditetsproblem på grund av en sen investering från en investerare”. 

Enligt vd:n saknades runt 1 miljon kronor för att täcka lönerna. Ett flertal ägare har därför ryckt in och utökat sitt nuvarande ägande genom att skjuta till 5 miljoner kronor. 

Det är väl oroande att det inte fanns pengar kvar i kassan till löner?
”Vi känner oss trygga med framtiden. Vi fick bråttom att ta in pengar på annat håll och ägarna har klivit fram på ett fantastiskt sätt och fyllt på kassan. Vi vet att vi har fler investeringar på väg”, säger Sven Wolf. 

Bzzt tog in 20 miljoner kronor i riskkapital under förra året och har hittills tagit i år in 10 miljoner kronor.

Grundaren uppger att reaktionerna från de anställda varit blandade, där vissa uttryckt oro medan andra haft förståelse för situationen. 

Bzzt utgörs i nuläget av två bolag:

  • Moderbolaget Bzzt AB, där utvecklingen av tjänsten sker. Det bolaget omsatte förra året cirka 400.000 kronor och gick back 13 miljoner kronor.
     
  • Dotterbolaget Bzzt Stockholm där förarna är anställda. Bzzt Stockholm omsatte i sin tur 6,6 miljoner kronor och gjorde en förlust på 14 miljoner kronor. 


Sven Wolf uppger att förlusterna i moderbolaget är enligt plan och härrör från investeringar.  

”Där tänker vi till och med att förlusten ska öka så att vi kan gasa ännu hårdare. Dotterbolaget är en annan femma, det är det bolag som ska gå med vinst. Men vi har kommit till den punkten att vi blir lönsammare för varje podd  vi rullar ut”.

Planen är att nå lönsamhet inom tolv månader.

Sven Wolf uppger att reklamsatsningarna, annonserna på poddarna, gått bra och säger att planen är att fortsätta växa i Stockholm samt ladda för en internationell expansion. 

Att elsparkcyklar står uppställda i nästan vartenda gathörn i huvudstaden behöver nödvändigtvis inte vara ett problem för poddarna, enligt Bzzt-chefen. Sven Wolf berättar ett efterfrågan på Bzzt sjunker lite när det är fint väder för att gå upp vid sämre väder.

”Vi skapar tillsammans med sparkcyklarna nya alternativ till taxi och bil och ju fler som går över till hållbart resande desto större kundkrets för oss”, säger han.

I år är planen att ta in ytterligare 20 miljoner kronor. 

Finns det en vilja från investerarna att skjuta in mer pengar?
”Det gör det. Det finns en stark tilltro till teamet och det vi gör”.

Läs fler artiklar
LÄS MER