Barnens nätläkare Knodd fyller kassan – backas av Add Health Media

Belly Balance Knodd Hälsa
Barnens nätläkare Knodd fyller kassan – backas av Add Health Media

Jakob Hedlund och Josefin Svegborn på Knodd.

Towe Boström

Reporter

Småbarnsföräldrarnas nätläkare ska gasa.

I slutet av förra året gav sig en ny utmanare in i nätläkarkriget – Knodd. Uppstickaren skiljer sig lite från konkurrenterna genom att enbart fokusera på digital vård för barn. Målgruppen är barn mellan 0-6 år så tekniskt sett är det föräldrarna appen behöver charma.

Bakom satsningen står Jakob Hedlund, Josefine Svegborn och Pontus Johansson.

Nu tar Knodd in 5,5 miljoner kronor för att vidareutveckla tjänsten. Bland investerarna hittar vi Add Health Media, som backar e-hälsostartups, och affärsänglarna Lukas Brisman och Daniel Stensiö. 

Enligt Knodd har tillväxten, och responsen, varit god i förhållande till det kapital de haft att spela med. Genom den nya investeringen får bolaget nu möjlighet att gasa ännu snabbare, menar vd:n Jakob Hedlund.  

"Vi är väldigt glada att genom de nya ägarna få in stark kompetens och erfarenhet inom nyckelområden för vår verksamhet”, säger Jakob Hedlund. 

Verksamheten är kopplad till landstingen och följer därmed samma ersättningsmodell som exempelvis Min Doktor och Kry. Bolaget får med andra ord ersättning från landstingen för varje genomfört besök.

I och med att Knodd satsar på barnsjuksköterskor blir dock kostnaderna lägre för landstingen än vid användningen av läkare.

Knodd målsättning är att utgöra en avlastning i primärvården och erbjuda vård på rätt nivå. 

”Många föräldrar tvingas idag söka överkvalificerad vård på akuten med sina barn när tillgängligheten till trygg barnsjukvård tryter på annat håll”, säger Jakob Hedlund.

Gör ytterligare en investering

Add Health Media påbörjade en investeringsoffensiv i svenska hälsostartups redan för två år sedan. På listan av satsningar hittar vi bland annat vård-startupen Doctrin och psykologisatsningen Mindler.

Utöver Knodd gör Add Health Media ytterligare en investering – i bolaget Belly Balance som vill förbättra maghälsa. 

Startupen tar in 3,5 miljoner kronor för att utveckla en ny app med fokus på digital IBS-behandling. IBS är en form av kronisk tarmstörning som drabbar många människor. 

Bakom Belly Balance, som grundades 2016, står dietisterna Sofia Antonsson och Jeanette Steijer.

Medverkar i investeringsrundan gör även byrån Thnx Innovation. 

Läs fler artiklar
LÄS MER