Nakd:s nya drag – startar Sellpy-utmanare

NA-KD e-handel
Nakd:s nya drag – startar Sellpy-utmanare

Jarno Vanhatapio, vd på Nakd. Foto: Johanna Ekström

Caroline Englund

Reporter

E-handelsraketen Nakd startar en ny affärsgren som bygger på cirkulär ekonomi, avslöjar grundaren Jarno Vanhatapio.
”Jag hoppas att det här ska stå för hälften av vår omsättning om 5-7 år”, säger han till Breakit.

Nakd fortsätter växa i rekordfart. 2018 landade omsättningen på 816 miljoner och under 2019 räknar bolaget med att spränga miljardvallen. Bolaget, som säljer kläder på nätet, har hittills jobbat hårt för global tillväxt och har tagit in hundratals miljoner i riskkapital.

I höst lanseras en ny storsatsning – på hållbarhet. Det avslöjar grundaren Jarno Vanhatapio på scen hos Breakit och ABG Sundal Collier i Almedalen. De senaste åren har bolaget plöjt ner mellan 40 och 50 miljoner kronor på ett projekt som han kallar för ”the nakd truth”.

Det handlar bland annat om att kunderna ska få veta mer om var och hur kläderna som säljs på sajten är tillverkade. 

”Förut hade vi 80 procent av våra fabriker i Kina, nu har vi 80 procent av tillverkningen i Europa för vi vet att det här är viktigt för våra kunder”, säger Jarno Vanhatapio.

Den största delen av satsningen handlar dock om en helt ny affärsgren som ska testas redan i höst. 

”Det är en konsument till konsument–lösning som handlar om cirkularitet. Mer vill jag egentligen inte säga för jag vill inte ge ut affärsidén”.

Han avslöjar dock att det går ut på att göra det lättare för Nakd:s kunder att sälja vidare kläder till varandra.

Som Sellpy?

”De är duktiga men de har inte en helt fungerande affärsmodell i mitt tycke, det är mycket friktion där. Det här är ett helt unikt grepp som har varit komplext och kostsamt att bygga.”

Enligt Jarno Vanhatapio pågår just nu ett pilottest med bland andra Postnord, DHL och olika betaltjänster och i höst lanseras en betaversion. Nästa år ska satsningen vara igång på allvar.

”Vi hade inte gjort det om vi inte var seriösa med vår satsning på hållbarhet. Om jag lämnar branschen efter x antal år vill jag känna att jag var med och förändrade hur konsumtionen sker”, säger han.

Nakd:s målgrupp är personer i åldrarna 18 till 30 år och enligt Jarno Vanhatapio är hållbarhet en otroligt viktig fråga för dem.

”Vi forskar mycket i att förstå hur konsumenterna tänker, gör mycket intervjuer och så vidare, och vi vet att de är redo för det här nu. Det blir win-win i det här projektet – bättre för miljön, bättre för konsumententen och bättre för oss."

Jarno Vanhatapio tror också att den nya affärsgrenen kommer att bli en kommersiell succé. 

”Jag hoppas att det här ska stå för hälften av vår omsättning om 5 till 7 år”, säger han, men tillägger att det inte finns några garantier eftersom lösningen "är så banbrytande". 

Läs fler artiklar
LÄS MER