Sök

Movon ska lösa problemen åt elsparkcyklarna – "En snygg lösning"

MovonTransport

Movon-grundarna.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Movon ska göra laddningen lättare.

Det är nästintill omöjligt att röra sig i Stockholms innerstad utan att stöta ihop med någon av alla elsparkcyklar som susar fram. Om de inte laddas blir det dock tvärnit och därför plockar operatörernas in dem under nätterna för laddning. Det sker ofta med hjälp av så kallade "hunters", privatpersoner som laddar dem i utbyte mot ersättning.

Nu lanseras en ny satsning som ska underlätta laddningen. Det är det svenska bolaget Movons som fått tillåtelse av Stockholms stad att börja placera ut laddningsstationer. I veckan inleds en pilot med 5 stationer där förarna kan lämna elsparkcyklarna.

Bakom bolaget står Erhan Kayhan tillsammans med Osman Ulusoy och Sebastian Tsegay.

”Vi tror att alla de här nya mobilitetstjänsterna är här för att stanna, men det har skapats barnsjukdomar som vi vill lösa”, säger Erhan Kayhan, 

Han pekar på att operatörerna står inför fyra problem; uppladdning, omplacering, parkering och reparation av fordon. 

”Vi känner att vi kan paketera en snygg lösning för att lösa parkeringen och uppladdningen genom autonoma laddningsstationer runt om i staden”, säger Erhan Kayhan. 

Satsningen finansieras med egna medel samt stöd från elboalget Fortum. Den tilltänkta affärsmodellen baserar sig på att Movon får ersättning, från exempelvis Voi eller Tier, när de slipper anställa personer som hämtar och laddar. Samtidigt gynnas miljön när elsparkcyklarna inte behöver färdas kors och tvärs med bil. 

Avtalet med Stockholms stad, som sträcker sig i ett och ett halvt år, innebär konkret att Movon fått tillstånd att ställa ut och testa stationerna. Det finns i nuläget inga skrivna avtal med elsparkcykelbolagen, men samtal pågår, enligt grundaren. 

”Vi har haft en nära dialog med speciellt en aktör, så om det visar sig att det här funkar är det sannolikt att vi sluter avtal med just dem, sedan får vi se vad de andra säger”, säger Erhan Kayhan. 

Movon planerar att rulla ut fler stationer, och behöver ansöka hos Stockholms stad för varje enskild etablering. Enligt grundaren räcker det med lite över 150 stationer för att täcka 5.000 fordon. 

”Om vi lyckas har jag svårt att se att vi inte skulle få platserna", säger Erhan Kayhan. 

Utmaningen ligger inledningsvis i att få förarna att parkera i stationerna. Tanken är personer ska få "credits", rabatt på resorna, när de parkerar rätt. 

Varför sätter aktörerna inte själv ut stationer? 

"Det är mycket fokus på att växa bolagen så att skära kostnader med egen infrastruktur har nog haft låg prioritet", säger Erhan Kayhan.

Läs mer