Sök

3Temp vill revolutionera kaffebranschen – får in miljoner

3TEMP

Peter Larsson, operativ chef och delägare i 3Temp – tillsammans med bryggaren Hipster 2. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

"Vi vill bli nummer ett inom svart kaffe"

För lite mer än ett år sen gick kaffebolaget 3TEMP i konkurs. Resterna köptes upp av Anders Eriksson och Peter Larsson – båda anställda i bolaget.

Sedan dess har de lyckats vända verksamheten‚ omsätter nu 10 miljoner på årsbasis och lyckades dessutom göra en vinst på ungefär 400.000 kronor under 2018. 

Och nu får de in färska pengar för att kunna satsa vidare. Serieentreprenören Per Cristoferson, som tidigare satsat i bland annat Spray och Midasplayer, och Toni Nijm, som bland annat satsat i Simplygon, går in med 7 miljoner i Arvika-bolaget.

"Det känns fantastiskt att få stötta ett bolag från de djupa värmländska skogarna som säljer de främsta kaffemaskinerna som levereras över hela världen, säger Per Cristoferson.

Och lyckan verkar ömsesidig.

"Det här gör att vi kan öka produktionstakten och anställa fler", säger Peter Larsson, operativ chef på 3Temp.

"Sen är vi tekniker i grunden och har inte haft så bra koll på det här med marknadsföring – det kommer vi få hjälp med nu också."

Men vad är det då egentligen de gör?

3Temp har utvecklat ett unikt patenterat bryggsystem som är väldigt bra på att kontrollera temperaturen genom hela bryggprocessen. Kan man kontrollera temperaturen – kan man nämligen kontrollera smaken på kaffet väldigt bra.

"Vi har skapat en maskin som som gör det möjligt för baristan och rostaren att skapa sin egen profil på kaffet."

Förutom en bra temperaturkontroll används bara färskvatten i processen – det finns alltså ingen vattentank med ljummet vatten som värms upp.

Dessutom är alla maskiner uppkopplade mot nätet – något som gör det enkelt att ändra recept och övervaka om någon skulle behöva service.

Sedan tidigare har man ett samarbete med juicekedjan Joe & the juice och finns i deras kaféer på flygplatser i till exempel San Francisco, Reykjavik, Oslo och Stockholm och i framtiden hoppas man kunna växa rejält.

"Vårt mål är att bli störst i världen när det gäller svart kaffe och bli en föregångare i branschen gällande hållbarhet och cirkulär ekonomi," säger Peter Larsson.

"Om ett kafé eller en kedja ska köpa in en maskin så ska vårt namn vara med i diskussionen – det kanske inte alltid blir vår maskin man köper men vi ska vara med där."

Läs mer