Sök

Klarna går med förlust

Klarnafintechehandel

Sebastian Siemiatkowski, vd och grundare på Klarna. Foto: TT/press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Klarna vänder till förlust första kvartalet.

Hur står det egentligen till i Sveriges klarast lysande fintechstjärna? Frågan infinner sig efter att våra vänner på DI Digital avslöjat att Klarna i tysthet publicerat sina siffror för det första kvartalet i år.

Det visar sig nämligen att Klarna går med förlust. Under det första kvartalet blev nettoresultatet en förlust på 96 miljoner kronor. Det kan jämföras med den vinst på 75 miljoner kronor som bolaget gjorde samma period 2018.

Bakom förlusten döljer sig bland annat ökade kreditförluster. Dessa steg med 65 procent under det första kvartalet till 297 miljoner kronor. Samtidigt ökade Klarnas rörelsekostnader och avskrivningar med 51 procent till 1,4 miljarder kronor.

Intäkterna växte dock också rejält – plus 35 procent till 1,6 miljarder kronor.

Sannolikt ligger ett flertal faktorer bakom förlustresultatet. Klarna har inlett en stor investeringsoffensiv, där bolaget mycket snabbt ökat antalet anställda och satsar tungt på marknadsföring med sin nya reklamprofil Snoop Dogg. Bolaget, med vd:n Sebastian Siemiatkowski i spetsen, har på så sätt medvetet prioriterat framtida tillväxt framför lönsamhet här och nu. 

I reda tal syns det genom att Klarnas kostnader, före kreditförluster, ökade med 51 procent under årets första kvartal. Det kan jämföras med en ökning på intäktssidan som ligger på 33 procent.

Samtidigt finns frågetecken kring hur Klarnas kostsamma USA-satsning går, och de snabbt ökande kreditförlusterna. Om kreditförlusterna hade legat på samma nivå som motsvarande kvartal 2018 hade Klarna istället gjort ett litet plusresultat.  

Klarna har genom åren stuckit ut jämfört med andra stora svenska techbolag som Spotify och Izettle genom att företaget varit lönsamt varje år, med undantag för precis vid starten i mitten av 00-talet. 

Läs mer