MTG:s doldis har 1 miljard kronor att shoppa heta techbolag för

Breakit - MTG:s doldis har 1 miljard kronor att shoppa heta techbolag för

Mathias Hermansson. PRESSBILD.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Mathias Hermansson går direkt från föräldraledigheten in i hetluften när han blir ansvarig för mediejättens digitala storsatsning.

När MTG på torsdagsmorgonen aviserade en större organisationsförändring inom sin digitala verksamhet hamnade nästan allt fokus på att Rikard Steiber tvingades bort från sin chefspost.

Men förändringen innebär också att Mathias Hermansson nu tar ett rejält steg ut i rampljuset. Han är en riktig veteran inom MTG där han började som trainee för 17 år sedan och varit finanschef i nästan 10 år.

I och med omorganisationen blir Mathias Hermansson högste ansvarige för MTG:s dotterbolag MTGx, som investerar i unga digitala bolag. MTGx-vd:n Arnd Benninghoff kommer att rapportera direkt till honom.

Veckan innan jul avslutar Mathias Hermansson sin föräldraledighet och blir arbetande styrelseordförande i MTGx.

Men redan tidigare har Mathias Hermansson varit i högsta grad varit aktiv i mediebolagets digitala omvandling. Mediekoncernen har inom loppet av några månader gjort flera stora digitala förvärv, bland annat Youtube-nätverket Splay och spelfestivalen Dreamhack. Totalt handlar det om förvärv på över 1 miljard kronor.

”De bolag vi har köpt det senaste året växer ännu bättre än vi hoppats på. Vi talar om en tillväxt på 40-50 procent per år och de här bolagen omsätter tillsammans redan nästan 1 miljard kronor på årsbasis”, säger Mathias Hermansson.

MTG:s traditionella tv-kanaler som det gamla flaggskeppet TV3 har tappat både tittare och annonspengar till främst Youtube det senaste året. Men med de nya förvärven i ryggen ska tillväxten ta fart igen.

”Den röda tråden i våra investeringar hittills har varit att bli starka globalt inom videounderhållning på nätet”, säger Mathias Hermansson och fortsätter:

”I Norden har vi befunnit oss i en försvarsposition när Youtube tagit tittare från våra kanaler men i USA har vi inte den historien. Där är det vi som snor tittare från de gamla tv-jättarna”.

Han menar att MTG till och med kan utmana de riktigt stora amerikanska mediebolagen.

”Vi är på väg att bli en av de spelarna som förändrar den amerikanska tv-industrin. Vi är just nu nageln i ögat på Disney och de andra jättarna”, säger han.

MTG är för närvarande i färd med att dra sig ur den ryska marknaden. När försäljningen av aktierna i den ryska tv-stationen CTC blir klar öppnar skapas ett nytt förvärvsutrymme.  

”Då stärker vi kassan med förhoppningsvis närmare en miljard kronor. I gruppen har vi hög prio på att allokera om det kapitalet till verksamheter med tillväxt”, säger Mathias Hermansson och tillägger:

”Signalen vi vill skicka med den här förändringen är att vi lägger ännu mer organisatoriskt och finansiellt krut på det här området”.

Läs fler artiklar
LÄS MER