Kompisappen Gofrendly växer: "Vi har bara skrapat på ytan"

Gofrendly socialt
Kompisappen Gofrendly växer: "Vi har bara skrapat på ytan"

Julia Sporre, Claudia Gård, VD och Ulrika Lilja. Foto Simon Hellsten

Towe Boström

Reporter

Appen Gofrendly fyller på kassan från tunga profiler – och ger sig ut i världen.
"Vi har en rätt kaxig vision om att revolutionera vänskap för kvinnor världen över", säger medgrundaren Claudia Gård.

Livet är fullt av förändringar och det gäller även våra relationer. Ibland vill vi träffa nya tjejkompisar, kanske för att man flyttat eller glidit ifrån tidigare vänner. Men det är inte alltid så lätt att knyta nya vänskapsband.

Det vet Claudia Gård och Ulrika Lilja. De fick kontakt genom en entreprenörsgrupp på Facebook och bestämde sig för att ta en lunch.

”Vi gick på vår första kompisdejt och började prata om hur vi båda upplevde det svårt att träffa vänner när man är vuxen”, berättar Claudia Gård.

Det var då duon bestämde sig för att grunda Gofrendly, som är en app för kvinnor som vill träffa nya vänner.

I dag, fyra år senare, har satsningen växt till ett community med närmare 100.000 medlemmar i Sverige. 

”Det finns egentligen ingen annan plattform som vänder sig till kvinnor. Det finns aktivitets-appar för tjejer och killar men de tenderar att förvandlas till dejtingappar i slutändan”, säger Claudia Gård.

Deras bolag backas sedan tidigare bland annat  av e-handelsprofilen Pär Svärdson och Klarna-veteranen Louise Samet.

Den som laddar ned Gofrendly får berätta lite mer om sig själv och kan sedan se en matchningslista med potentiella tjejkompisar. Här finns även möjligheter att anordna eller delta i aktiviteter med andra, som middagar, träning eller resor.

Gofrendlys målgrupp, främst kvinnor i åldrarna 20-34, har även lockat till sig tunga annonsörer. I början av året lanserade därför ”Gofrendly club” där medlemmarna betalar 199 kronor i månaden för att ta del av ett utbud av olika aktiviteter. Här hittar vi samarbeten med aktörer som grundarna anser matchar användarnas intressen, som Phils Burger och Klättercentret.

”Många vill nå just till kvinnor som är en köpstark målgrupp. Istället för att bara se en annons blir det en upplevelse för medlemmarna. Vi ser över nya affärsmodeller i bolaget och det här skulle kunna bli en avknoppning för att nå större marknader", säger Ulrika Lilja om satsningen.

Omsättningen för 2017 landade på runt 700.000 kronor med ett litet plusresultat. Duon vill inte avslöja siffrorna för 2018 men säger att fokus hittills inte legat på intäkter.

”Vi har fokuserat på att växa användarbasen och på att bygga plattformen. Nu tittar vi på hur vi kan jobba med partnerskap på flera sätt och hur vi gör det skalbart internationellt", säger Claudia Gård.

Gofrendly stängde nyligen en kapitalrunda på 2 miljoner kronor från tidigare investerare. Det betyder att bolaget totalt tagit in 5 miljoner kronor och bland investerarna finns även investmentbolaget JNE Invest. För stunden pågår ytterligare en runda för att stärka bolaget inför fortsatt expansion.

Appen har främst växt genom organisk spridning, där tjejer tipsar varandra. Utöver Sverige satsar man även i storstäder som London, Berlin och Oslo.

Grundarna är övertygade om att intresset för vänskaps-appen kommer att hålla i sig.

“Vi tror att det kommer växa och vi ser att vi bara skrapat på ytan. Efterfrågan finns och den finns hos kvinnor i alla åldrar. Vi har en rätt kaxig vision om att revolutionera vänskap för kvinnor världen över. Det är vad vi vill göra", säger Claudia Gård. 

Läs fler artiklar
LÄS MER