Sök

Annonssamarbete med Qred

Bankerna gav kalla handen – nu är Kenny restaurangbranschens nya fixstjärna

Qred

Bristen på riktigt bra burritos i Stockholm fick amerikanen Kenny Jones att dra igång The Good Gringo 2015.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Först en food truck. Sedan en restaurang. Och en till. Och snart en tredje.
“Om 5-10 år ska The Good Gringo ha en årlig inkomst på 70-100 miljoner kronor”, säger Kenny Jones, vd och grundare.

”En bra burrito? Allt handlar om bra och fräscha ingredienser. Vi börjar varje morgon med att mosa avokado, pressa lime och hacka tomat, lök och allt annat. Vi gör alla fyllningar och alla såser själva. Man måste börja där.”

Kenny Jones sitter vid ett av borden inne på The Good Gringos restaurant på Kungstensgatan, mitt i Vasastan i Stockholm. Innanför dörren står kartonger med grönsaker staplade på varandra. En anställd plockar upp en låda avokados och bär in i köket.

Klockan är tio på förmiddagen. Om en timme öppnar restaurangen för dagens första lunchgäster. En ganska ny dygnsrytm för amerikanen som var restaurangchef i New York i åtta år innan han följde med kärleken till Stockholm 2014.

”Det var galna arbetspass i New York. Jag gick av vid två-tre på natten och den enda mat som gick att få då var street food: tacos, burritos, dumplings. När jag kom till Stockholm fanns knappt inget av det. Jag kunde verkligen inte begripa det – varför inte?”

Perfekt tajming

Kenny Jones visste att han ville jobba med mat när han kom till Sverige. Tajmingen var perfekt. Sedan ett år tillbaka hade Stockholms stad börjat utfärda tillstånd att sälja mat från matbilar. När The Good Gringo rullade ut på huvudstadens gator i maj 2015 hade food truck-kulturen precis exploderat i popularitet.

”Men det var en del i utmaningar i början, haha. Språket, byråkratin. Att lära sig hur allt funkar här i Sverige. Jag jobbade häcken av mig. Men jag visste att vi hade en bra produkt och att om vi bara fick folk att prova den så skulle allt lyfta”

2015 gick bra, 2016 ännu bättre. Good Gringos food truck krängde burritos på Stockholms gator och torg under vardagarna och bjöds in till event på kvällar och helger. I mitten av 2017 öppnades en restaurang på Scheelegatan på Kungsholmen.

Good Gringo expanderade men under vintern kände bolaget av lite växtvärk.

Den svenska food truck-säsongen är begränsad till sommarhalvåret. Under de kallare månaderna sjunker inkomsterna och kassaflöde är väldigt ojämnt.

”Den svenska food truck-säsongen är begränsad till sommarhalvåret. Under de kallare månaderna sjunker inkomsterna och kassaflöde är väldigt ojämnt”, säger Kenny Jones.

"Det kändes som en fair deal"

För att göra de investeringar som krävdes behövde likviditeten förbättras något. Men storbankerna var svårflörtade och inte särskilt snabbfotade. I januari 2018 kontaktade Kenny Jones Qred, ett svenskt fintech-bolag som specialiserar sig på småföretagarlån.

”Som jag minns det googlade jag på företagslån och hittade Qred. Jag ringde en av grundarna, Jason Francis, och drog min affärsplan. Jag berättade om min vision för The Good Gringo och läget bolaget var i just då. Jason, vars familj drivit restaurang i Chicago i generationer, förstod mig.”

Småföretagare? Läs mer om vad Qred kan göra för dig här.

Qreds bedömningsprocess är tillförlitlig och precis men ändå snabb. Ett sofistikerat helautomatiskt verktyg analyserar data från hundratals källor – inklusive kundrecensioner på exempelvis Tripadvisor och kommentarer i sociala medier. Resultatet tolkas av en handläggare på Qred.

”Qred hörde av sig efter en dag och kom med ett låneförslag. Det kändes som en fair deal”, säger Kenny Jones.

Personalen kommer från Australien, USA, Italien, Brasilien, Sverige, Uruguay, Argentina… vi är branschens FN, helt enkelt.

Qred gjorde rätt som trodde på The Good Gringo. I slutet av 2018 öppnades restaurangen på Kungstensgatan och snart slås portarna upp till en tredje. Det snabbt växande bolaget har idag tolv anställda.

”Personalen kommer från Australien, USA, Italien, Brasilien, Sverige, Uruguay, Argentina… vi är branschens FN, helt enkelt”, berättar Kenny Jones som räknar med att expandera rejält.

”Jag vill öppna två restauranger om året och samtidigt bredda menyn med mer mexikansk streetfood. I Stockholm bör vi kunna etablera 4-5 stora restauranger, sedan kommer vi att kika på städer som Malmö, Göteborg och Uppsala. Om 5-10 år ska Good Gringo ha en årlig inkomst på 70-100 miljoner kronor. Det är mitt mål.”

Vad kan Qred göra för ditt företag? Läs mer här!

Jason Francis, medgrundare och vice vd på Qred, om The Good Gringo:
”Jag imponerades direkt av Kennys energi och hans passion för att dela med sig av sitt New York till Sverige. Jag hade faktiskt redan besökt hans restaurang på Kungsholmen och insett hur mycket jag hade saknat en riktigt bra burrito. För mig var det tydligt att Kenny hade drivkraften och visionen att förverkliga sina ambitioner. Vi trodde på Good Gringo och att ett litet lån skulle få bolaget att blomma ut. Och så blev det.”

Jason Francis och Kenny Jones.

Läs mer