Sök

Köpknappar på sociala medier har hittills varit något av en flopp

TwitterPinterestKöpknappar

Foto: Mostphotos.com

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Funktionen som skulle revolutionera e-handeln har hittills inte fallit nätshopparna i smaken.

Köpknappar var för ett par år sedan det nya svarta inom e-handeln. Tanken med funktionen är att användare på sociala nätverk som Pinterest, Twitter och Facebook ska kunna klicka på till exempel kläder de ser i apparna - och köpa dem direkt.

Nu har den amerikanska techsajten Recode gjort en gedigen genomgång av hur det har gått för köpknapparna.

Det visar sig att det var lättare sagt än gjort att få folk att shoppa via sociala medier. Såhär ser det hos på respektive bolag.

  • Facebook bedömer att bolagets arbete med köpknappar fortfarande är i en betafas.
  • På Twitter är det helt tyst om köpknapparna. Inga användare verkar ha sett dem och inga nyheter har presenterats den senaste tiden om funktionen.
  • Vad gäller Pinterest, det av de sociala medierna som har satt störst tilltro till köpknappar, säger källor till Recode att en stor e-handlare som är ansluten till plattformen får färre än tio köp per dag från köpknappar.

Resultatet av Recodes efterforskningar reser frågetecken kring hur lätt det egentligen är att få människor att shoppa i en miljö som folk inte är vana vid att shoppa i.

Om samma svårighet finns på bloggar och hos traditionella medier är det dåliga nyheter för svenska startups som Apprl, som implementerar digitala varukorgar på publicisters sajter.

Foto ovan: Genrebild från Mostphotos.com

Läs mer