Karmas nya satsning – ska få fler handlare att rädda mat

Karma mat
Karmas nya satsning – ska få fler handlare att rädda mat

Karmas grundarteam.

Towe Boström

Reporter

Maträddar-appen utökar satsningarna.

Appen Karmas affärsidé går ut på att rädda mat som restauranger, kaféer och mataffärer annars skulle ha slängt. Bolaget har backats med över hundra miljoner kronor och gått hem hos tunga investerare som Norrsken och Kinnevik.

Karma har sedan starten 2016 riktat sig mot privatpersoner, som använts appen för att ta del av erbjudanden om rabatterad mat.

Nu utökas satsningen så att även grossister och restauranger ska kunna hjälpa varandra att minska matsvinnet. Det handlar om ett samarbete med en av de större restauranggrossisterna, Martin & Servera. Butikerna och restauranger kan köpa nu köpa mat, som snart går ut, direkt från lagret via Karma. 

”Det vi gör nu är bara början av vår plan att rädda mat i fler led längs livsmedelskedjan”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma.

Läs fler artiklar
LÄS MER