Poddar bakom betalvägg – Acast lanserar storsatsning mot medier

Acast podcast
Poddar bakom betalvägg – Acast lanserar storsatsning mot medier

Johan Billgren, produktchef och medgrundare av Acast. Foto: Press & Skärmklipp

Tobias Blixt

Reporter

Ska hjälpa medier att ta betalt för sina poddar.

Podcasten har länge varit på stark frammarsch. Idag finns det mängder av alternativ för människor som vill lyssna på berättelser, nyheter eller något annat. De produceras av allt mellan privatpersoner, mediehus och organisationer – hittills har de flesta varit gratis att ta del av.

Men det kan vara på väg att förändras.

Poddbolaget Luminary storsatsar exempelvis med en prenumerationsbaserad plattform och i Sverige gör Podme en liknande satsning. Nyligen testade också den populära podcasten Spår att ge betalande lyssnare tillgång till hela säsongen direkt genom den svenska tjänsten Acast.

Premiumpoddarna är alltså här – och nu lanserar Acast en ny jättesatsning för att möta intresset.

Den nya produkten är något som de kallar för Acast Access. Enkelt förklarat ska den göra det enklare att låsa in poddar bakom betalväggar, delvis eller helt och hållet. Samtidigt som poddarna fortfarande ska finnas tillgängliga på de vanliga apparna för podcasts.

“Det stora i det här är att tidigare har du valt om hela showen ska vara låst eller inte, nu får du flexibilitet att välja vad som ska vara inlåst. Lyssnaren behöver inte heller ändra något beteende”, säger Acast produktchef och medgrundare Johan Billgren och tillägger att mediehusen är först ut att testa tekniken.

“Vi vill se till att ljud blir en first class citizen för publicister.”

Det kan liknas med den tjänst som Patreon erbjuder, med hemliga RSS-länkar för de som stöttar podden, men enligt Johan Billgren ska deras produkt vara säkrare att använda då de kontrollerar mot betalväggen att användaren verkligen ska ha tillgång till podden.

Mediehusen är först ut att få tillgång till Acast Access, som kopplar samman sajternas betalväggar med poddtjänsten. Hur många som har valt att använda sig av den nya produkten är ännu oklart.

Financial Times och The Economist är de enda titlarna som Acast än så länge har valt att offentliggöra. Enligt Johan Billgren krävs det att mediehuset dels har tillgång till premiuminnehåll av tillräckligt bra kvalité, men också att de integrerar tekniken med sin egna betalvägg.

För konsumenten innebär det här att poddlandskapet står under fortsatt förändring. Det kan röra sig om att betalande användare får tillgång till fler avsnitt, extra innehåll eller avsnitt rensade från reklam. Det kan också möjliggöra för poddskaparen att lämna tio minuter av avsnittet öppet för allmänheten, för att sedan låsa in resten av avsnittet.

“Det här är en variant som vi är först med och som vi tror kommer att driva mycket konvertering. Då spelar du in ett helt avsnitt och sen väljer du vilken del som ska vara öppen för alla och vilken del som ska vara premium”, säger Johan Billgren.

Lite senare under året kommer Acast att öppna upp sin produkt även för andra poddare.

Läs fler artiklar
LÄS MER