Klimatsmart på 30 dagar – nu utmanar Breakit näringslivet

Breakit Hållbarhet Breakit Impact Challenge
Klimatsmart på 30 dagar – nu utmanar Breakit näringslivet

Breakit

På 30 dagar ska Breakit få så många företag som möjligt att ställa om sin verksamhet så att den blir klimatsmart.

Idag lanseras Breakit Impact Challenge.

Klimatet är en av vår tids största utmaningar och allt fler i näringslivet vill dra sitt strå till stacken. Däremot vet inte alla hur de ska gå tillväga – och många har dessutom svårt att få tiden att räcka till.

Därför lanserar vi på Breakit nu utmaningen Breakit Impact Challenge  en digital klimat-bootcamp för det nya näringslivet i Sverige.

Konkret innebär det att alla företag som hakar på får en månad på sig att ställa om sin verksamhet så att den blir klimatsmart. Till sin hjälp får de konkreta steg och utmaningar som Breakit satt ihop tillsammans med en rad experter. Utmaningarna och "utbildningarna" skickas ut varje vecka, exklusivt till alla som deltar.

“Det här kommer att bli en kul men också stundtals tuff månad för alla som sajnar upp sig – inklusive oss själva. Men vi är övertygade om att det går att göra stora förändringar med smarta och hyfsat enkla medel", säger Jon Mauno Pettersson, nyhetschef på Breakit.

Läsarna kommer även – i klassisk Breakit-anda – att kunna följa Breakits egen omvandling från klimatbov till klimatsmart.

"Vi tror verkligen att entreprenörer och techbolag kan bidra till en positiv förändring för vår utsatta jord och påverka den till det bättre. Det gäller såklart även oss på Breakit”, säger Jon Mauno Pettersson.

Initiativet är gratis för deltagarna och backas av SJ, elbolaget Nordic Green Energy och digitala brevlådan Kivra. Stiftelsen Norrsken är samarbetspartner.

“Alla går in i det här för att på riktigt vara med och göra skillnad. Breakit är med över 160.000 besökare i veckan en av Sveriges största affärssajter och det kommer med ett enormt ansvar och en chans att påverka”, säger Camilla Björkman, affärsutvecklingschef på Breakit.

Breakit Impact Challenge kommer att pågå mellan 6 maj och 5 juni. Redan nu har ett 30-tal av Sveriges mest tongivande tech- och riskkapitalbolag signat upp sig på utmaningen. Bland bolagen som har antagit utmaningen återfinns bland annat Kivra, Dreams, Eleven, Enkla, Northzone och Creandum – bara för att nämna några.

Som en del av Breakit Impact Challenge har Breakit även tillfälligt valt att byta färg på sajten.

Spana in alla bolag som just nu har antagit utmaningen här (listan uppdateras kontinuerligt) – och anmäl ditt företag om du vill vara med och bidra till en bättre värld.

Klicka här för att läsa mer.

Läs fler artiklar
LÄS MER