6 skäl – därför ska du vara med i Breakit Impact Challenge

Breakit Hållbarhet Breakit Impact Challenge
6 skäl – därför ska du vara med i Breakit Impact Challenge

Klimatförändringarna engagerar – och skrämmer. Regga ditt företag till vårens Breakit Impact Challenge. Foto: TT/AP.

Breakit

Klimatförändringarna engagerar – och skrämmer. Breakit utmanar näringslivet att arbeta klimatsmart.

Vi har vetat det länge. Våra utsläpp av klimatpåverkande växthusgaser måste ned – snabbt. Men läget börjar bli akut.

Ungdomar över hela världen demonstrerar för att tvinga politiker att ta sitt ansvar. Klimatkrisen är dock något som alla behöver ta tag i – såväl politiker som privatpersoner och inte minst – företag. 

Breakit utmanar näringslivet

Det här kan låta lite högtravande. Men en del av Breakits vision handlar om att bidra till en bättre värld – med hjälp av journalistik.

Därför frågade vi oss vad vi kan göra när det kommer till vår tids stora ödesfråga: Klimatet.

För ett år sedan lanserade vi svaret, en satsning som vi kallar Breakit Impact Challenge. Vi utmanade våra läsare – det digitala näringslivet – att tillsammans med oss göra vad vi kan för att bli klimatsmarta och på sikt klimatneutrala.

Satsningen blev en succé – under 2019 var över 650 företag med och kämpade för att bli mer klimatsmarta. Drygt 50% klarade utmaningens alla 5 steg. 

Nu kör vi igen – och därför återpublicerar vi den här texten om varför du ska vara med i Breakit Impact Challenge.

Därför ska DU vara med

Det är såklart enklare att låtsas som att det regnar. Men här kommer 6 punkter som visar varför det är viktigt för dig att hänga på:

# Hållbara företag är mer lönsamma. Flera studier, bland annat denna från Harvardprofessorn Robert G Eccles, har slagit fast detta hoppingivande faktum.

# En hållbar profil kan också hjälpa dig att rekrytera och behålla de bästa. Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Swedbank är företag som satsar på hållbarhet är betydligt mer attraktiva som arbetsgivare.

# Sju av tio svenskar kan tänka sig att betala mer för en vara eller tjänst om man vet att företaget som producerar den arbetar för att begränsa klimatförändringen. Det enligt en undersökning från Naturvårdsverket.

# Paris-avtalet slår fast att den den globala temperaturökningen ska hållas långt under 2 grader och vi ska jobba för att den ska stanna vid 1,5 grader. Då måste alla hjälpa till, även företag.

"Det krävs en omställning av historiska mått" säger Anna-Karin Nyström på Naturvårdsverket i en film de gjort för att förklara Sveriges del i klimatomställningen. 

# Om uppvärmningen istället når 2 grader (medeltemperaturen har redan ökat med en grad jämfört med förindustriell nivå) blir konsekvenserna för hundratals miljoner människor stora, enligt IPCC.

# Sveriges klimatpåverkande utsläpp minskade med 26 procent sedan år 1990, men endast 0,5 procent mellan år 2016 och år 2017 enligt Naturvårdsverket.

Här kan du anmäla ditt företag till utmaningen, som är gratis att delta i. 

Breakit Impact Challenge backas av: 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER