Sök

Regeringen utreder förbud mot spelreklam – då tar Ninja Casino "reklampaus"

Global gamingSpelreklamnätkasino

Foto: Tobias Blixt

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Nätkasinots nya reklamkampanj tar en annan riktning än deras tidigare budskap "vinsten på kontot innan nästa station".

Det har varit en hård debatt om spelreklamen i Sverige. Sedan den nya spellagen trädde i kraft har frågan varit glödhet och det är framförallt civilministern Ardalan Shekarabi som har varit frontfigur i frågan.

Han har tidigare ställt ett ultimatum till spelbranschen; om reklamen inte minskar kan lagstiftningen skärpas. När de två branschorganisationerna presenterade en gemensam strategi var civilministern inte alls nöjd.

"Jag ser inte hur dessa riktlinjer ska leda till en märkbar förändring, tyvärr. Därför så är min bedömning att vi i dag står ett steg närmare skärpt lagstiftning", sade han då.

Under onsdagen kallade Ardalan Shekarabi till en ny presskonferens. Där meddelade han att de ska utreda hur reklamen kan regleras i högre utsträckning. Ett totalförbud är inte otänkbart.

Samtidigt har Ninja Casino lanserat en ny reklamkampanj som bland annat syns i Stockholms tunnelbanor. Med en enkel vit bakgrund och budskapet “reklampaus” har nätkasinots ninja tagit en egen paus.

“Vi ses igen när du laddat batterierna”, står det på en av skyltarna.

Konsumentombudsmannen (KO) lämnade i december förra året in en stämningsansökan mot Ninja Casino. Anledningen var att deras spelreklam inte ansågs vara måttfull. Budskap som "vinsten på banken inom fem minuter" bröt mot lagen, enligt KO.

Joacim Möller, vd på Ninja Casino, tycker fortfarande att bolaget borde få marknadsföra vad han menar är en av deras fördelar. Att de är snabba och smidiga.

Men nu har reklamen alltså tagit annan form, som kan uppfattas vara en reaktion på den senaste tidens debatt om reklamen och kritiken mot bolaget.

Något som Joacim Möller bekräftar. Men enligt honom är det inte för att retas med kritikerna. Snarare är det för att visa att de lyssnat.

"Ja den nuvarande reklamen visar att vi lyssnar på debatten, regeringens uttalanden och medierapporteringen", skriver han i ett mejl till Breakit.

"Samtidigt har vi beställt medieutrymme i november då debatten såg helt annorlunda ut och som vi inte kan avbryta hur som helst. Då valde vi att skapa ett budskap som är lågmält och långt ifrån aggressiv spelreklam. Kampanjen ska visa att vi hör vad ni säger och att vi tar en paus."

Joacim Möller har i en tidigare intervju med Resumé sagt att lagstiftningen är för otydlig. 

“De har i princip sagt ‘Här är reglerna, nu får licensinnehavaren tolka regelverket och ta fram kampanjer som vi testar och ser om det blir fel’. Det är en bekväm väg för dem att gå men det öppnar upp en terräng för cowboys”, sade han då.

Läs mer