Norr Company växer – så går det för kändisarna favoritdryck

Norr Company mat Impact
Norr Company växer –  så går det för kändisarna favoritdryck

Andreas Granqvist. Foto: Norr Company/ Nils Petter Nilsson/ TT.

Towe Boström

Reporter

Bolaget med Martin Dahlin, Robin Söderling och "Shellback" på ägarlistan planerar att växa snabbt.

Norr är en dryck som började att poppa upp i svenska butiker under förra året. Den innehåller ämnen, som salter och mineraler, som ska hjälpa till att återställa vätskebalansen i kroppen.

Bolaget bakom drycken, Norr Company, arbetar mot visionen att inget barn i världen ska behöva dö av vätskebrist eller uttorkning. De samarbetar bland annat med Rädda Barnen och för varje såld flaska doneras en enhet vätskeersättning och zinktablett till utsatta barn.

Nu kan Breakit berätta att Norr har tagit in runt 15 miljoner kronor i externt kapital och bland investerarna återfinns en rad kända namn. Det handlar bland annat om sportprofiler som Martin Dahlin, Andreas Granqvist och Robin Söderling samt låtskrivaren Johan ”Shellback” Schuster.

Nu meddelar Norr att de sålt över 750.000 flaskor. Bolaget visar upp en omsättning på 5 miljoner kronor för 2018, det första verksamhetsåret.

I år är planen att öka omsättningen rejält för att landa kring 25 miljoner kronor. Bolaget går back vilket är enligt plan, hur mycket vill man dock inte gå ut med, men under året räknar man med fortsatt röda siffror.

Adriano Sannelli är vd och grundare för Norr Company.

”För varje dag som går så säljer vi fler flaskor och burkar som gör att vi varje dag lyckas donera mer vätskeersättning och zinktabletter. Det handlar inte om välgörenhet, utan om hur vi kan göra skillnad på riktigt tillsammans”, säger han i ett uttalande. 

Läs fler artiklar
LÄS MER