Svenska Spel slutar med nätkasinoreklam

Svenska Spel nätkasino
Svenska Spel slutar med nätkasinoreklam

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT & Skärmklipp

Finwire / Breakit

Svenska Spel lägger helt ned nätkasinoreklam och uppmanar de andra spelbolagen att följa efter.

Enligt kommunikationsdirektören på Svenska Spel, Joakim Mörnefält, togs beslutet i förra veckan. Det baseras på den pågående debatten om spelreklamen och Folkhälsomyndighetens information om riskerna med nätkasino.

”Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätkasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa alla egen annonsering för vårt nätkasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätkasinoreklam”, säger Joakim Mörnefält, kommunikationsdirektör på Svenska Spel, till Resumé.

Svenska Spel uppmanar nu även de andra spelbolagen att agera i bolagets fotspår. Utspelet kommer sedan spelbolagen i en Di-debattartikel kritiserat just Svenska Spel och ATG att ha stått för de största reklaminvesteringarna sedan omregleringen av spelmarknaden.

Författarna bakom debattartikeln efterfrågade bland annat att Svenska spel skulle upphöra med reklam för produkter där konkurrens saknas.

Civilminister Ardalan Shekarabi har sagt att en lagstiftning närmar sig för sektorn. Detta sedan bolagens handlingsplan för mindre aggressiv marknadsföring av spelreklamen fått tummen ned.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER