Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lendo-utmanaren Sambla växer med 50 procent – siktar på internationell expansion

Gänget på Sambla. Från vänster: Erik Daniels (försäljningschef), Per Österström (grundare), Linus Englund (grundare) och Qamyar Ghomi (marknadschef). Foto: Press

Vill komma ut ur skuggan.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Lendo är en av Schibsteds stora kassakor. Bolaget omsatte förra året 852 miljoner norska kronor och gjorde ett resultat på 322 miljoner. 

Än så länge står bolaget ganska ohotat på den svenska lånejämförelsemarknaden – men en rad utmanare har dykt upp. Som Advisa, Zmarta och Sambla.

“Men vi skiljer oss åt en del vad gäller vilka marknader vi finns på och vilka produkter vi förmedlar. En skillnad är också ofta hur många olika förmedlare som man har knutna till sig”, säger Qamyar Ghomi, marknadschef på Sambla.

Sambla grundades 2014 av Per Österström, Petter Nyman, Alexander Milles, Andreas Johansson och Linus Englund och omsatte förra året 120 miljoner kronor. En tillväxt på runt 50 procent. 

I år siktar bolaget på att växa med ytterligare 50 procent, minst. Bolaget har vuxit organiskt sedan start och gjorde förra året en vinst på nära 30 miljoner kronor.

Nyligen gick Lendo in i Österrike och Polen. “I närtid” planerar även Sambla att lansera i en rad länder utanför Norden.

“Vi kan inte säga exakt datum, men det handlar om Danmark, Polen, Österrike, Tyskland och eventuellt Storbritannien. Vi har lagt mycket krut på den tekniska plattformen redan från start för att den ska vara skalbar och klara av fler marknader”, säger Qamyar Ghomi.

Idag finns bolaget förutom i Sverige även i Norge och Finland.

Får betalt vid utlåning

Lånejämförelsesajternas affärsmodell går ut på att de får en viss summa från bankerna för varje utbetalt lån som sker via dem.

På Breakits fintechevent förra veckan berättade Lendo att 90 procent av kunderna nu sköter sina ansökningar helt online via plattformen.

Nu kör även Sambla ut en sådan inloggad tjänst på bred front.

“Det innebär att kunderna kommer kunna sköta hela sin ansökan på egen hand via plattformen. Det vi ser är att en del av kunderna känner sig bekväma med självservice och inte har något behov av att att prata med någon över telefon”, säger Qamyar Ghomi.

Nu är målet också att få ut varumärket mer.

“Många känner till Lendo, men Sambla som varumärke är inte lika känt. Nu växlar vi upp och har bland annat flyttat till ett dubbelt så stort kontor. Senaste året har vi tredubblat antalet utvecklare, och nu dubblar vi även summan vi lägger på marknadsföring och målet är att växa marknadsteamet under året från tre till sex personer”, säger han.

Själv är han också nyrekryterad till bolaget, med en bakgrund bland annat från Etraveli som driver en rad resesajter, som Seat24, Supersaver och Flygresor. 

Utöver en internationell expansion kommer bolaget också lansera fler tjänster. Idag förmedlar Sambla enbart privatlån, men framöver kan även företags- och bolån bli aktuellt.

Läs mer