Elscootrar med en livstid på 60 dagar – hur hållbart är det?

Bird Lime Transport
Elscootrar med en livstid på 60 dagar – hur hållbart är det?

Tobias Blixt

Reporter

Framtidens färdmedel. Hållbarhet. Inga utsläpp.

Elscootrarna – som har tagit över de svenska storstäderna – beskrivs ofta som ett miljövänligt alternativ till bilen.

Det färre pratar om är att sparkcyklana går sönder efter bara några månader.

”Ge framtida generationer en renare, hälsosammare planet”

”Hoppa på en scooter och åk var du vill i staden – helt fritt från utsläpp”

”Ett rent, smidigt, prisvänligt, bil-minskande alternativ”

Från en ensam svensk startup till en explosion av internationella bolag som metodiskt letar sig från stad till stad. Företagen som låter människor hyra elscootrar med hjälp av en app har på mindre än ett halvår gått från ingenting till att synas precis överallt.

Miljarder har investerats i dessa bolag. Pitchen mot användarna är, förutom att det är snabbt och smidigt, också att det är miljövänligt. Skippa bilen och scootra till jobbet istället!

Men hur hållbart är det egentligen?

Breakit har kartlagt och pratat med elscooter-aktörerna och dess investerare i Sverige. Vår granskning visar att livstiden för en elscooter i vissa fall är under en månad, i andra fall två till tre månader – och i drömscenariot endast sex månader.

De siffrorna skulle innebära att tiotusentals elscootrar blir skrot i år – bara i Stockholm.

***

När vi på Breakit rapporterade från vårt event Swooosh 2019 för ett par veckor sedan reagerade flera läsare på uppgiften om att livstiden på svenska Vois elsparkcyklar bara var 2-3 månader.

"Oj, håller sparkcyklarna bara 2-3 månader!?! Det var chockerande och ganska oroväckande. Vad händer med sparkcyklarna sedan? Lagas? Slängs? Återvinns?", löd en av kommentarerna.

Vois grundare Douglas Stark var förvisso lite svävande i samband med att han berättade om den siffran. En scooter går ju inte sönder bara sådär, utan oftast kan man laga och byta ut delar i flera omgångar innan den dödförklaras. Men 2-3 månader var siffran de själva räknade på under hösten.

Efter att ha tittat närmare på elscooterbranschen kan man konstatera att det inte på något sätt är en låg siffra som Voi delade med sig av.

Riktar man blickarna mot USA, där giganterna Bird och Lime slog igenom under den första halvan av 2018, finns statistik som visar att livslängden är betydligt kortare. En studie av öppen data från Louisville, Kentucky, visade att den genomsnittliga livstiden var 28 dagar från augusti till och med december förra året.

Någon som styrker den siffran är Birds vd Travis VanderZanden. Han berättade nyligen i en intervju med The Information att livstiden för elsparkcyklar hos “de flesta företag” låg på allt från några veckor till en månad.

Han säger också att det är något som de själva arbetar på att förbättra. Den senaste modellen skulle dubbla den tiden, uppgav han.

Men fortfarande: Inte ens två månaders livslängd isåfall.

För Lime är siffrorna enligt information till The Information lite bättre. För sparkcyklarna som släpptes i maj förra året höll en fjärdedel i en månad och hälften i två månader. 

Men enligt Lime ska modellen som släpptes i oktober visa bättre siffror. 

Lime har också haft andra problem med sina fordonsflottor som gjort att de tvingats återkalla tusentals sparkcyklar.


Bird har ryktats vilja lansera i Sverige genom samarbeten med lokala partners.

Tittar man på Stockholm så finns det idag 2.000 elsparkcyklar på gatorna, enligt bolagens egna uppgifter till trafikkontoret. Det innebär att mellan 8000 och 12.000 elsparkcyklar kommer att skrotas i år, om Vois livslängdssiffror stämmer.

Tror man på siffrorna från USA skulle den siffran dessutom kunna öka till hela 24.000 elsparkcyklar.

Och då har vi inte ens räknat in att ytterligare 3-4 nya elsparkcykelaktörer är på väg in på den svenska marknaden, samtidigt som befintliga aktörer biffar upp sina elscooter-flottor, i kampen om att bli marknadsledare. Det kommer att innebära ännu fler elscootrar på gatorna.

Att producera nya batteridrivna elscootrar på löpande band på grund av att de gått sönder eller försvunnit låter inte direkt som en hållbar modell, vare sig miljömässigt eller ekonomiskt.

Jag bestämde mig för att ringa till företagen – och investerarna som satsat hundratals miljoner på detta – för att höra hur ekvationen egentligen ska gå ihop.

***

När jag kontaktar ett antal företag som erbjuder hyrtjänster för sparkcyklar i Europa och deras investerare får jag – inte helt oväntat – en mer positiv bild målad för mig. Alla bekräftar förvisso att det har funnits problem med de sparkcyklar som använts hittills, eftersom de egentligen är gjorda för privatkonsumenter. De tål egentligen inte  att användas flera gånger om dagen.

Den korta livslängden på elsparkcyklarna beror alltså till stor del på att det här är en ny bransch och att det saknas elscootrar som är gjorda för den här typen av användande. Snarare än att affärsmodellen i grunden är trasig eller ohållbar.

Enligt Lars Jörnow, partner på riskkapitalbolaget EQT Ventuers, som har investerat i sparkcykelbolaget Dott, beror mycket också på hur man definierar livslängd.

”Man brukar prata om loss-rate, alltså vilken procent av sparkcyklarna du har på gatorna som förloras varje månad. De flesta brukar försöka ligga på under 20 procent i månaden”, säger han.

Loss-rate innefattar saker som stöld, förstörelse och elsparkcyklar som av andra anledningar görs otillgängliga. Exempelvis som när Malmö stad nyligen gick ut med att de hade 100 sparkcyklar i förvaring.

Det innebär alltså att om du har 1000 elsparkcyklar så kommer 200 av dessa att försvinna.

Den siffran kan minskas om elsparkcyklarna repareras enligt Lars Jörnow, vilket Dott meddelar i ett mejl att de gör.

“Vår slutsats är att de som kör retailsparkcyklar, som Ninebot Segway och Xiaomi, har en mycket högre loss-rate totalt sett. Det är inte tillverkade för det här bruket, men är också enklare att stjäla och sälja vidare”, säger Lars Jörnow.

Bolag som använt sparkcyklar av den här typen är exempelvis giganten Lime och svenska Voi.


Douglas Stark, medgrundare av Voi.

När jag pratar med Voi förklarar de också att livslängden på deras elsparkcyklar kommer att öka. Enligt den operativa chefen Douglas Stark ska deras nya modeller kunna hålla i ungefär 6 månader.

“Vi tjänar fortfarande pengar på dem. Men det går alltid att tjäna mer och för hållbarheten i allmänhet är det synd att de inte håller längre”, sade Stark i samband med eventet Swooosh.

I ett mejl till Breakit förklarar Vois kommunikationschef Caroline Hjelm att de också är noga med att återanvända olika delar på de trasiga cyklarna.

“Om en scooter är i för dåligt skick, och därmed osäker att framföra för våra användare, så använder vi alla reservdelar och återvinner det som inte går att återanvända”, skriver hon.

Det här är ett återkommande tema hos bolagen jag pratar med. Voi, Lime, Dott, Tier och Blinkee City säger alla att de tar hand om sina elsparkcyklar på ett eller annat sätt som gör att livslängden ökar. Oftast handlar det om att de reparerar elsparkcyklarna och kan byta ut delarna som är trasiga.

Den polska utmanaren Blinkee City har ännu inte lanserat sina elsparkcyklar i Stockholm, men har meddelat att det är något som kommer att ske inom kort. Ronald Domelid är styrelseordförande i Blinkee Citys svenska avdelning. Han menar att fördelarna överväger nackdelarna ur ett miljöperspektiv, men anser ändå att den korta livstiden är ett problem i dagsläget. Även ekonomiskt.

“Jämfört med att åka bil är det en miljövinst. Men vi kan inte blunda för att livslängden är 3 till 6 månader under optimala förhållanden. Används de varje dag så håller de inte längre än så”, berättar han.

“Det är därför vi har valt att använda utbytbara batterier. Om man inte har det och sparkcykeln är trasig så slänger man det bara, då försvinner viktiga komponenter.”

En riskkapitalist som har valt att avstå från att investera i elsparkcyklar är miljardären Jonas Nordlander och hans riskkapitalbolag Otiva.

"Jag jobbar inte operativt med våra investeringar men vår investeringsansvarige fick inte ihop kalkylen. Otiva har tittat på flera scooter-bolag. Som jag uppfattat det så finns det flera utmaningar med att räkna hem ett sådant case", säger han och fortsätter:

"För det första har du livslängden på scootrarna. Där snackades det om att de skulle hålla i 3-6 månader och att investeringen skulle vara hemma efter 2, 3 månader. Men nu verkar ju cyklarna gå sönder mycket snabbare än så. Sen är ju konkurrensen extrem, det finns förmodligen bara plats för en eller två spelare på varje lokal marknad och nu finns det fyra, fem bara i Stockholm"


Jonas Nordlander.

En riskkapitalist som är av en annan åsikt är Per Brilioth på Vostok New Ventures, en av de första investerarna i Voi.

“Kalkylen är bättre än så. Det beror på hur mycket de används per dag, men används de fyra till fem gånger per dag så har du betalat av cykeln snabbare än de här 2-3 månaderna”, säger han.

“Sen finns det såklart många incitament till att bygga cyklar som håller längre. Framförallt är det ur ett miljöperspektiv också viktigt att hela tiden ta till vara på allting. Men summa summarum, så ur ett samhällsnytta-perspektiv så överväger det nackdelarna.”

Åsikterna om elsparkcyklarnas livslängd går alltså isär. Men samtliga aktörer som Breakit har pratat med hävdar att de arbetar på ett sätt som förhoppningsvis ska göra hållbarheten längre.

Men hur kommer det då sig att sparkcyklar i USA, där den här tjänsten har funnits betydligt längre, knappt håller i en månad?

Kanske beror det på att de används mer frekvent där än i Sverige, där allt det här fortfarande är ett väldigt nytt fenomen.

Men kanske ger sociala medier också en del av svaret.

***

“Om en Bird eller Lime scooter har dött, skicka oss gärna bilder eller filmer så vi kan hedra dess död. RIP.”

Texten ovan möter besökare som går in på Instagram-kontot Bird Graveyard.

Kontot har gjort förstörelsen av elsparkcyklar till ett viralt fenomen.

I USA har elsparkcyklarnas framfart – med elsparkcyklar vid var och varannat gathörn – väckt ilska och frustration i omgångar. Det har lett till både förbud och regleringar, men också till vandalism.

Här i Sverige har någon reglering än så länge inte skett, företagen ställer helt enkelt bara ut sina sparkcyklar på gator, torg och trottoarer. Vandalismen är enligt företagen i dagsläget låg, även om det finns tidiga tecken på att USA-fenomenet kan ha börjat leta sig hit.

På Instagram finns numera ett konto som kretsar kring bilder och videos på elsparkcyklar som medvetet tas sönder i Sverige, precis som Bird Graveyard. Klipp i stil med detta laddas upp, i kombination med bilder på elsparkcyklar som välts om omkull.

“Hittills är det bara 500 som följer, men när vågen av skotrar dyker upp på våra trottoarer som i USA så tror jag fler kommer börja irritera sig på dem”, skriver personen bakom kontot till Breakit när jag ställer frågor om varför de gör detta.

Kanske kan det vara så att den virala förstörelse-trend, som kunnat ses i USA, har bidragit till den oerhört korta livslängden i USA, jämfört med dagens livslängd i Sverige.

“När det gäller vandalism har vi hittills sett att relativt få scootrar har vandaliserats jämfört med vad vi trodde i början. Men precis som med alla revolutionerande produkter så finns det individer som inte gillar innovation som saboterar, vilket såklart är riktigt tråkigt”, skriver Vois kommunikationschef Caroline Hjelm i ett mejl.


Anne Faxér.

Anne Faxér är forskare på forskningsinstitutet RISE Viktoria och har studerat effekterna av elsparkcyklarna i USA. Hon säger att förutsättningarna i Sverige inte behöver vara samma som i USA, eftersom att fenomenet är nyare här. Dessutom lanserades elsparkcyklarna inte lika aggressivt och oväntat – vilket skulle kunna påverka mängden skadegörelse.

“I USA rullade man ut tjänsterna snabbt och scootrarna började ligga på gatorna, det var inte schysst och det gav en negativ känsla hos invånarna i staden. Det är inte samma sak i Europa”, säger hon.

Men det finns ändå flera faktorer som kan påverka livslängden på scootrarna.

“Det saknas system för att övervaka elsparkcyklarna. De blir lätt skadade, vilket kan vara en anledning till att de lever så kort tid. Förhoppningsvis kommer teknik som kan reglera och hjälpa fordonsflottan. Idag är det svårt att kontrollera användningen och att säga till hur användarna ska använda scootrarna”, berättar Anne Faxér.

***

Så är elsparkcyklarna bra eller dåliga för miljön och klimatet?

Det korta, tråkiga, svaret är att ingen vet exakt vilken påverkan som sparkcyklarna har. De många fördelarna som finns om människor slutar köra bil och istället åker elscooter har lyfts fram flera gånger. Men det förutsätter att det är bilar som ersätts av elsparkcyklar – inte promenader.

Det vi kan slå fast är att experimentet är igång. Det sker i realtid på våra gator – med understöd från investerare som plöjer ned miljarder i förhoppningen att elscootrarna är framtidens transportmedel och att de har hittat en vinnare.

Bird och Lime finns redan i över 100 städer globalt. I Europa är fenomenet än så länge inte särskilt utbrett. Voi opererar i 14 städer idag men har enligt egen utsago planer på att finnas i över 100 städer bara i Europa.

Företagen bakom hyrtjänsterna har lanserat aggressivt, med produkter som inte var helt anpassade för verksamheten, och har månad för månad tvingats förbättra och förändra elscootrarna.

Forskaren Anne Faxér analyserade i december vilka utmaningar som väntade elsparkcyklarna under det kommande året. En av utmaningarna som nämns är just hållbarheten.

“Scootermarknaden hoppas kunna rida på ‘micro-mobility-revolutionen’, som lovar oss en renare och mer hållbar framtida transport. Hur kan de undvika att hamna som en hög av spillmetall på soptippar? 2019 Kommer vara avgörande för deras överlevnad”, skriver hon.

Hon liknar också elsparkcyklarnas utmaningar med de som redan tidigare har drabbat delningstjänsterna för cyklar.  

“Problemen som är förknippade med "dockless"-funktionen har aldrig blivit lösta. Delningen av elektriska sparkcyklar färdas tyvärr i samma riktning och står inför samma utmaningar med vandalism och missbruk.”

Just nu säger företagen som vi har pratat med att livslängden är bättre än vad siffrorna från i höstas visade. Men även om siffrorna på 6 månader – det som sparkcyklarna i teorin klarar i bra förhållanden – skulle stämma.

Räcker det?

Läs fler artiklar
LÄS MER