Sök

Lanserar ett "mansfritt Linkedin" – Cristina Stenbeck köper in sig

Her online networkKvinnliga investerare

Aleksandra Avli är grundare av Her online network. Cristina Stenbeck är investerare i bolaget. Foto: Sara Lindmark samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Entreprenören Aleksandra Avli vill skapa en mansfri plattform där kvinnor kan vara trygga.
Nu backas hon upp av Cristina Stenbeck.

Kinneviks storägare Cristina Stenbeck, en av Sveriges absolut tyngsta makthavare inom näringslivet, lämnade investeringsbolagets styrelse i januari.

Istället skulle hon syssla mer med egna investeringar. Efter att ha sålt Kinnevikaktier för två miljarder kronor är kassan välfylld.

Nu berättar SvD att Cristina Stenbeck, tillsammans med sju andra högprofilerade kvinnliga investerare, har köpt in sig i det sociala nätverket "Hon". Namnet är en förkortning för "her online network", och där är inte män välkomna. 

Cristina Stenbeck beskriver sig själv som en novis när det kommer till sociala medier, men säger att hon tilltalas av att Hon kombinerar både sociala och professionella element.

"Inbjudan till att investera i Hon kom i en tid i mitt liv då jag kände att jag hade mycket erfarenheter som jag ville dela med mig av i trygga miljöer. Det finns en genuin öppenhet, generositet och dynamik i medlemmarnas engagemang", säger Cristina Stenbeck till SvD.

Hon är sprunget ur nätverket Her, ett slags middagscirkel där kvinnor i karriären kunde utbyta erfarenheter med varandra.

För Aleksandra Avli, en av grundarna, blev det ett heltidsjobb i takt med att cirklarna började poppa upp i städer runt hela världen. Snart föddes idén om att göra ett bolag av det, och i slutet av 2018 lanserades appen.

"Jag tog kunskapen och började skapa en mansfri plattform där kvinnor kan vara trygga och känna tillit. Där de kan göra affärer med varandra, investera och rekrytera, säger hon till SvD.

Det låter lite som ett Linkedin, fast utan Linkedin-männen då. Hon vänder sig till alla som definierar sig själva som kvinnor. 

Målgruppen är "alla kvinnor som vill växa professionellt och tror att kvinnor bör samarbete istället för att konkurrera", enligt appens hemsida.

Att kvinnor är trötta på mansplaining, förminskande kommentarer och ovälkomna sexinviter på sociala medier bekräftas bland annat av att många Facebook-grupper där män inte är välkomna har blivit stora.

I dagsläget ska Hon ha omkring 1300 medlemmar, men en långt större kö av kvinnor som väntar på att bli insläppta. Tanken är att appen ska förses med premiumfunktioner som ska generera intäkter.

Sedan tidigare har Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz och Ratos tidigare vd Susanna Campbell investerat i bolaget.

"Det är en helt annan känsla i en miljö med bara kvinnor. Det märks i appen – den är präglad av tillit", säger Sophia Bendz till SvD.

Nu ansluter alltså Cristina Stenbeck till kretsen av delägare, i en kapitalrunda som totalt tillför 3,5 miljoner kronor.

Andra investerare är bland andra Josefin Landgård (Krys medgrundare), Malin Cumzelius (tidigare på Spotify) och Emilia de Poret (designer och entreprenör).

Läs mer om Aleksandra Avlis tankar i denna intervju

Läs mer