MTR Express stämmer it-leverantör efter haveri: "Brottsligt"

SJ MTR Express Transport
MTR Express stämmer it-leverantör efter haveri: "Brottsligt"

MTR stämmer IT-leverantören. Foto: TT

Erik Wisterberg

Reporter

SJ-utmanaren stämmer it-bolaget Snowfall, kan Breakit avslöja.

"Vi på MTR Express har avbrutit samarbetet med en IT-leverantör på grund av en tvist och har därför tvingats att byta bokningssystem med mycket kort varsel".

Så skrev SJ-utmanaren MTR Express på sin Facebooksida den 28 februari.

Man bad kunderna att radera MTR:s app från sina telefoner, eftersom den inte fungerar. Dessutom började man dirigera om folk till en helt ny webbadress för biljettbokning online.

Det har skapat både irritation och förvirring bland kunderna.

Nu stämmer MTR Express IT-bolaget Snowfall. Detta för att få kontroll över domännamnen mtrexpress.se och mtrx.se. 

MTR Express kräver 200.000 kronor per dag, så länge som "intrånget fortskrider".

Anklagelser om brott

MTR Express har jobbat med Snowfall, ett bolag som tillhandahåller plattformar för reseindustrin, sedan 2015. Men nu har samarbetet abrupt avslutats.

"Nyligen har MTR upptäckt att Snowfall genom dess företrädare i flera avseenden har agerat synnerligen illojalt mot MTR", står det i stämningsansökan.

Exakt vad detta agerande ska bestå i finns listat i fem punkter i bolagets stämningsansökan. Tingsrätten har dock valt att maskera dessa uppgifter, sannolikt på grund av att de omfattas av affärssekretess.

"Sammanfattningsvis anser MTR att Snowfalls agerande är brottsligt. Under alla förhållanden är det synnerligen illojalt", står det i dokumentet.

MTR Express uppger också att det drabbats av väsentlig ekonomisk skada som följd. 

Slår tillbaka: "Ogrundade anklagelser"

Snowfalls företrädare säger sig vara "förvånade" över anklagelserna om brottsligt och illojalt beteende. Bolaget hävdar att man konsekvent agerat i enlighet med sitt partnerskapsavtal med MTR Express.

 "Detta är ett försök från MTR att genom ogrundade anklagelser ta sig ur avtalet och använda våra immateriella rättigheter i sin nya plattform", säger Per Nasfi till Breakit.

Vem som äger dem ska enligt bolaget vara reglerat i avtal.

En detalj, som visar hur djupt samarbetet mellan MTR Express och Snowfall har varit, är att Per Nasfi under flera år agerat som marknadschef för MTR Express

Nu antyder han att MTR Express vill snylta på Snowfalls arbete.

"Hyser man det minsta tvivel kan man jämföra hur den nya bokningssajten ser ut i förhållande till den gamla", säger Per Nasfi.

MTR Express: "Det är sekretessbelagt"

Snowfall är enligt Internetstiftelsens databas ägare till de båda domänerna. De har dock sannolikt registrerats för MTR Express räkning.

MTR Express vill dock inte kommentera situationen närmare.

"Det stämmer att vi ligger i en tvist med en IT-leverantör gällande MTR Express domäner. I dagsläget kan vi inte ge några kommentarer kring det som är sekretessbelagt då ärendet är under utredning", skriver MTR Express till Breakit.

Tipsa

Vet du mer? Kontakta Breakit

Läs fler artiklar
LÄS MER