Sök

Tier lanserar i Sverige – rullar in i Stockholm, Göteborg och Malmö

TierTransportElscooter

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Antalet hyrtjänster för elsparkcyklar som slåss om användarna i svenska städer fortsätter att växa.

Den svenska snabbväxaren Voi och den amerikanska jätten Lime finns redan i flera svenska städer. Polska Blinkee City har tidigare också meddelat att de inom kort tänker lansera sin delningstjänst för sparkcyklar här.

Nu kommer de dessutom att få konkurrens från tyska Tier. Med start från idag kommer Tiers sparkcyklar att stå utplacerade i Stockholm, Göteborg och Malmö.

”Det känns fantastiskt att lansera i tre svenska städer samtidigt. Sverige är ett progressivt land med ett starkt innovationstänk inom mobilitetssektorn – en perfekt match för vår vision att förbättra mobilitet för alla”, säger Philip Haas, expansionsansvarig på Tier i ett pressmeddelande.

“I och med att vi har en svensk investerare i form av Northzone känns en Sverigelansering lite som att “komma hem” och vi ser fram emot att nu kunna erbjuda vår elscooter-tjänst till användare i Stockholm, Malmö och Göteborg.”

Det har tidigare ryktats om att Tier har varit på väg att ta steget in i Sverige. När det tyska bolaget tog in 260 miljoner kronor i oktober förra året var den ledande investeraren det svenska riskkapitalbolaget Northzone.

Sverige-lanseringen innebär att Tier nu finns i nio länder. Bolaget grundades i augusti 2018 av Lawrence Leuschner, Julian Blessin, och Matthias Laug. Liksom Voi lyfter Tier fram att de kommer att jobba nära kommuner vid lanseringen som en av bolagets styrkor.

Bolaget vill inte säga om de siktar på att lansera i några fler svenska städer. 

"När det gäller ytterligare satsningar i Sverige, så kan jag inte kommentera det just nu. Men som i alla länder vi arbetar med är vi alltid i nära kontakt med lokala kommuner för att se om vi kan utvidga våra delningstjänster. Detta beror alltid på de lokala bestämmelserna och de enskilda kommunernas behov", skriver Noah Kruse bolagets ansvarige för marknadsföring.

De skriver också i pressmeddelandet att de vill skapa en hållbar upplevelse som gynnar användaren och miljön.

Läs mer