Sök

Widespace skjuter upp betalningar – “Business as usual”

WidespaceAnnonseringMedier

Widespace-grundarna Henric Ehrenblad och Patrik Fagerlund, foto: pressbild.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Annonsbolaget Widespace har haft svårt att betala vissa av sina publicister.
Enligt vd:n Patrik Fagerlund ska problemet nu vara fixat.
"Januari och februari är generellt svaga månader för hela vår bransch", säger han.

Widespace, som har utvecklat en annonsplattform i mobilen som matchar annonsörer med medier, var för några år sedan ett av startup-Sveriges mest lovande bolag. Tunga riskkapitalbolag som Northzone och Industrifonden pumpade in 200 miljoner kronor i bolaget, som även laddat för börsen.

Men 2017 blev ett kämpigt år. Värderingen rasade från 600 till 37 miljoner kronor, och man lyckades med nöd undvika en konkurs.

I somras köptes bolaget upp av holländska Orange games, med ägarbolaget Azerion. Orange games har dammsugit Europa på olika säljbolag och även köpt upp svenska bolaget Sellbranch.

Men problemen ser inte ut att vara helt över för Widespace. Enligt uppgifter till Breakit har bolaget nyligen haft svårt att betala minst en av sina publicister i tid. Det innebär att publicisten inte har fått betalt för de annonser som gått på dess sajt via Widespace.

Bolagets vd och grundare Patrik Fagerlund skriver i ett sms till Breakit att januari och februari är svaga månader för hela branschen.

"Det slår även igenom på kassaflöden", skriver han.

Han menar dock att problemet är löst i och med att bolaget "nu gått in i ett starkare kassaflöde". 

"Det är business as usual". 

Det innebär bland annat att ägarbolaget i Holland har skjutit till kapital till Widespace.

“Azerion är ett betydligt större och starkare bolag med tillräckliga resurser för att hantera den totala verksamheten”.

“Våra publicister får kontinuerligt betalt. Vi arbetar med gruppen för att förbättra kassaflöde och betalningsrutiner ytterligare”, skriver Patrik Fagerlund.

Han menar att Widespace under hösten har “stärkt balansräkningen avsevärt och minskat publicistskulderna kraftigt”.

Skälet till det är enligt Patrik Fagerlund dels uppköpet som gett tillskott i kassan, och dels att bolaget “drivit en god affär” under hösten.

Läs mer