Per Morberg investerar i Starflow

Streaming
Per Morberg investerar i Starflow

Per Morberg och David Gabor. Foto: Press.

Tobias Blixt

Reporter

Influencerplattformen tar in 6 miljoner kronor i en nyemission.

Med sin plattform vill Starflow locka influencers och innehållsskapare av olika slag som vill äga sitt eget material. Stora planer fanns om att lansera en egen kryptovaluta och att ta in över 200 miljoner kronor i en ICO.

Den gick däremot inte alls som bolaget hade planerat.

Trots motgångarna lyckades Starflow knyta till sig namntunga Per Morberg till plattformen under hösten. Nu avslöjar dokument på bolagsverket att bolaget har tagit in ytterligare 6,2 miljoner kronor i en nyemission.

Enligt Di Digital är Per Morberg dessutom en av investerarna i bolaget, tillsammans med Karl Ljung som utsågs till årets kock 1999. Andra deltagare i nyemissionen är de befintliga ägarna, som inkluderar Johan Staël von Holstein och Paradox-grundaren Fredrik Westers investmentbolag Kichi Invest.

I samband med investeringen avslöjar Starflows vd David Gabor för sajten att plattformen kommer att inleda en satsning mot innehåll kring mat. Enligt honom såg de att betalningsviljan var bäst inom mat.

Starflow kommer också börja finansiera innehåll som ska lanseras på plattformen.

”Det vi arbetat fram är en modell för innehållsfinansiering där vi kan hjälpa till att finansiera produktioner mot att vi tar tillbaka första delen i en försäljning och en liten ränta. Då kan kreatören besluta själv om de vill ta finansiell risk eller inte”, säger David Gabor.

Fakta: ICO

En ICO, Initial coin offering, är kryptovalutornas motsvarighet till en börsnotering. Det innebär att man vid lanseringen av en ny kryptovaluta erbjuder allmänheten att köpa en viss mängd enheter, eller tokens som de också kallas, i utbyte mot en existerande kryptovaluta som redan har ett värde.

Läs fler artiklar
LÄS MER