Anders Cedhamre ska få svenska stjärnor att "göra en Zlatan"

Anders Cedhamre har redan lyckats locka Andreas Granqvist, Frida Hansdotter och NBA-stjärnan Jonas Jerebko till sitt stall.

Anders Cedhamre, vd på Next Level Group. Foto: TT/Press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Anders Cedhamre vill hjälpa sportprofiler att kapitalisera på sitt kändisskap.
“Kan vi göra det här med Peter Forsberg kan vi göra det med andra”, säger han.

Det var länge sedan sportprofiler bara var kända för sina prestationer på idrottsarenorna. Numera drar så gott som alla stjärnor även nytta av sitt kändisskap i kommersiella sammanhang – och drar in stora pengar på det.

I Sverige är det tydligaste exemplet, som i så mycket annat, Zlatan Ibrahimovic. Det som började med ett samarbete med Volvo, fortsatte med att Zlatan syntes i var och varannan reklam i samband med fotbolls-VM i somras.

Bethard, Vitamin Well, A-Z och Samsung är bara några av de varumärken som den svenske världsstjärnan representerat genom åren.

Nu vill den förre Discovery-chefen Anders Cedhamre hjälpa andra, kanske inte riktigt lika stora, stjärnor att kapitalisera på sitt kändisskap.  

Det började med att att han och Peter Forsberg (den förre hockeyspelaren) pratade om hur de kunde ta hand om, och utveckla, hockeystjärnans varumärke.

“Efter ett tag insåg vi att om vi kan göra det med Peter, då kan vi göra det med andra också.”

Sagt och gjort. Anders Cedhamre sa upp sig från jobbet på Discovery och drog igång Next Level Group.

Han kallar företaget för en modern innehållsbyrå och tanken är att de ska hantera innehållsproduktion och hjälpa idrottsprofiler att hitta rätt med samarbeten. Det kan till exempel vara allt från att Peter Forsberg skriver en krönika i en hockey-tidning eller att Frida Hansdotter håller en föreläsning om ledarskap, till mer klassiska kommersiella samarbeten.

"Vi ska helt enkelt hitta samarbeten som passar klienten bäst. Som ett exempel kanske Andreas Granqvist vill ha ett Youtube-magasin i samarbete med ett företag i samband med nästa VM," säger Anders Cedhamre.

"Då kan vi sy ihop det." 

Sedan bolaget drog igång i höstas har han jobbat hårt för att få in klienter. Att redan ha Peter Forsberg med på båten har inte direkt varit en nackdel i det arbetet.

“Ja det kan man ju säga, det är ju inte så många som tackar nej till ett möte när man kommer med honom.

Redan nu, cirka ett halvår efter grundandet, har man lyckats få in fotbollslandslagets kapten Andreas Granqvist, regerande OS-mästaren Frida Hansdotter, den svenska NBA-stjärnan Jonas Jerebko och fotbollsspelaren Kim Källström bland klienterna.

Nu när man lyckats få till ett stall av klienter börjar nästa steg – att jobba in uppdrag till dem. 

Vad finns det för utmaningar när det gäller att jobba med idrottsstjärnor?

“För en del av dem kommer det ju naturligt men andra kan man få jobba en del med. Men de som vi jobbar med har ju ett intresse av det här och fattar att man måste bjuda lite på sig själv. Samtidigt är det här ju tävlingsmänniskor och de skriker efter min feedback så att de kan bli bättre.”

Hur viktigt är det att de har en stor följarskara i sociala medier?

"Det är ju trevligt men vi bygger inte vår affär på det. Men jag tror att det kan vara något vi kan kapitalisera på."

Läs fler artiklar
LÄS MER