Babblarna 2.0? – Här är entreprenörerna som trollbinder våra barn på Youtube

influencers Youtube
Babblarna 2.0? – Här är entreprenörerna som trollbinder våra barn på Youtube

Caroline Englund

Reporter

Trots miljonpublik är flera av entreprenörerna bakom Sveriges största Youtube-kanaler för barn riktiga doldisar.
Breakit har kartlagt makthavarna som täljer guld på barnunderhållning.

För några månader sedan kom ekonomisajten Forbes årliga lista på vilka som är världens bäst betalda Youtube-profiler. Många satte förmodligen kaffet i halsen när det visade sig att den som drar in allra mest pengar via den populära plattformen är en amerikansk åttaåring som heter Ryan. Killen tjänar cirka 200 miljoner kronor om året på att testa leksaker.

Alla som har småbarn vet att Youtube fungerar extremt effektivt som barnvakt och under de senaste åren har ett nytt växande, och onekligen lönsamt, segment bland kanalerna tagit fart – innehåll som riktar sig till små barn.

Google, som äger Youtube, har uppmärksammat trenden och har tagit fram appen Youtube Kids, som för drygt två veckor sedan lanserades i Sverige. Syftet med den är att föräldrarna ska få bättre koll på vad barnen tittar på.

Sökjättens drag bäddar också för fler aktörer som vill ge sig in och tjäna pengar på den unga men ack så attraktiva målgruppen.

Exakt hur mycket man tjänar på att driva en populär kanal på Youtube varierar, men klart är att ju fler visningar desto mer pengar. Pengarna kommer från reklam som visas innan klippen på Youtube och hur mycket den som driver kanalen får för reklamen varierar stort utifrån en rad olika faktorer – exempelvis vilken typ av innehåll det rör sig om och hur stort engagemanget är kring klippen.

När man gör innehåll för barn är det dock inte tillåtet med samarbeten som innehåller köpuppmaningar.

Enligt Youtube-experten Stefan Hallgren från Ninetone, som bland annat jobbar med att hjälpa youtubers, är det rimligt att en Youtube-kanal som har 3 miljoner visningar på sina klipp per månad tjänar mellan 50 och 80.000 kronor i månaden på annonsintäkter.

Mest känt på den svenska marknaden är Babblarna som minst sagt tog Sverige med storm för ett antal år sedan med sina medryckande sånger och färgglada figurer. En av deras mest populära klipp “Första låten 6 gånger” har över 70 miljoner visningar och klippen på kanalen har drygt 15 miljoner visningar i månaden.

Kvinnan bakom Babblarna, Anneli Tisell, omsatte genom sitt bolag Hatten Education AB nästan 18 miljoner 2017. Hon säger till Breakit att omsättningen kommer att landa på ungefär lika mycket för 2018.

Men bolaget tjänar egentligen inte sina pengar på Youtube – utan på en massa andra saker – till exempel genom att sälja gosedjur och böcker.

Anneli Tisell förklarar att hon valt att inte ha annonserna påslagna på Youtube eftersom hon inte tycker att barn ska utsättas för reklam. Det innebär att hon av etiska skäl går miste om miljoner. 

Men vilka är babblarna 2.0?

Här några av de största kanalerna för barn i Sverige just nu:

Family Playlab

Family Playlab är kanske inte lika känt för den breda allmänheten. Men faktum är att kanalen slår Babblarna med hästlängder. Varje månad har klippen, som visar en familj som leker i olika lekland, hisnande 50 miljoner visningar och tittare från hela världen. Det gör Family playlab till en av Sverige mest populära Youtube-kanaler inom alla kategorier.

Tomas Hellberg, som startat kanalen, berättar för Breakit att han fick idén av en slump efter att ha publicerat ett klipp från ett lekland på sin privata Youtube-kanal för att visa sitt barns farföräldrar. Han märkte sedan att klippet blev viralt och att hans kanal fick många nya, helt okända prenumeranter. Han märkte att det fanns en efterfrågan på den typen av material, gjorde fler filmer, jobbade mer med nyckelord och taggar och sedan har det rullat på i en rasande fart.

Kanalens namn: Family Playlab
Antal prenumeranter: 3,6 miljoner
Antal visningar per månad: Cirka 51,7 miljoner
Antal visningar per dag: Cirka 1,7 miljoner
Antal visningar totalt sedan kanalen startade i mars 2006: 2,3 miljarder
Inkomst: Tomas Hellbergs bolag Playlens AB omsatte 5,4 miljoner 2017 och gjorde en vinst på 2,1 miljoner 2017.

Barnplaneten

Barnplanetens inriktning är musik. “Kompisbandet”, som består av vuxna i randiga kläder, framför de mest populära barnlåtarna till rörelser. Kanalen drivs av skivbolaget Cosmos Music.

Kanalens namn: Barnplaneten
Antal prenumeranter: 91.000
Antal visningar per månad: Cirka 7,4 miljoner
Antal visningar per dag: Cirka 250.000
Antal visningar totalt sedan kanalen startade i november 2014: 103 miljoner
Inkomst: Eftersom kanalen är en del av Cosmos Music är det svårt att veta hur stora intäkterna är.

Lek med oss

Lek med oss drivs av paret Linda Pettersson och Dennis Andersson från Norrköping. De gör så kallade lek- och lärfilmer där en vuxen som inte syns i bild leker med olika leksaker. Syftet med klippen är att barnen ska lära sig färger, siffror och bokstäver. Linda Pettersson och Dennis Andersson har också utvecklat en egen figur – den röda pandan Pukkins – som de nu gör allt mer innehåll om. Förhoppningen är att Pukkins ska bli en välkänd figur för svenska barn och att han även ska dyka upp i böcker framöver. Få känner till grundarna som aldrig tidigare har framträtt i medier men här berättar de historien bakom framgången för Breakit.  

Kanalens namn: Lek med oss
Antal prenumeranter: 91.000
Antal visningar per månad: Cirka 4,5 miljoner
Antal visningar per dag: Cirka 150.000
Antal visningar totalt sedan kanalen startade i mars 2017: 78 miljoner

Inkomst: Kanalen drivs via Linda Pettersson och Dennis Anderssons bolag Inovision AB som startades i början av 2018. Det finns än så länge inga siffror på hur det går för bolaget men Dennis Andersson säger till Breakit att han och hans sambo försörjer sig på kanalen. 

Busigt lärande

Kanalen visar dåligt animerade djur som sjunger och dansar – till exempel en apa som sjunger alfabetssånger med datorröst och några får som dansar till tonerna av Bä bä vita lamm. Kanalen drivs av Johan Leikvik som under sin föräldraledighet publicerade ett av de animerade klippen på youtube. Gensvaret blev helt galet stort och sedan dess har han fortsatt animera och publicera. Han har också översatt sångerna till en rad olika språk och har nu en internationell publik. Leikvik har varit, och är fortfarande, en riktig doldis men uppmärksammades i Mediepodden 2017.

Kanalens namn: Busigt lärande
Antal prenumeranter: 250.000
Antal visningar per månad: Cirka 4,3 miljoner
Antal visningar per dag: 143.000
Antal visningar totalt sedan kanalen startade i maj 2007: 277 miljoner
Inkomst: Kanalen drivs via bolaget Velvio AB som omsatte 5,3 miljoner 2017 och gjorde en vinst på 928.000 kronor.

Lekolärtuben

Här får tittarna träffa en familj från Norrköping som leker med leksaksfigurer, pysslar och genomför olika utmaningar. Familjen jobbar också med vloggberättelser och vloggsagor för barn. Kanalen grundades av en slump när pappan i familjen, Nathaniel Poorzand, la upp ett klipp på Youtube som visade Bamse-teatern från Kolmårdens djurpark. På några månader fick klippet nästan 700.000 visningar. Efter det fortsatte familjen att göra klipp och nu har kanalens klipp 3 miljoner visningar i månaden. Läs hela historien bakom Lekolärtubens framgång här.

Kanalens namn: Lekolärtuben
Antal prenumeranter: 66.000
Antal visningar per månad: 3 miljoner
Antal visningar per dag: 100.000
Antal visningar totalt sedan kanalen startade i september 2013: 45 miljoner

Inkomst: Kanalen drivs via Nathaniel Poorzands enskilda firma som 2017 omsatte cirka 157000 kronor. Både Nathaniel Poorzand och hans sambo Sofie Svensson som också jobbar med kanalen har andra jobb vid sidan av. 

LekisTV

LekisTV satsar på välproducerade barnprogram och barnsånger som de vill ska ge föräldrar en hjälpande hand under småbarnsåren. Deras största tecknade barnprogram är deras egna varumärke Babyloonz. Kanalen drivs av paret Niklas Malmqvist och Vanja Wikström från Stockholm. Idén fick de när de fick sitt första barn och insåg att de saknade just välproducerade barnprogram för små barn. Innehållet är framtaget i samarbete med pedagoger och ett av deras mest klickade klipp är sånger som ska få barn att sova. Sammanlagt har bara det klippet 4,6 miljoner visningar. Youtube-kanalen är bara en del av Niklas Malmqvist och Vanja Wikströms produktionsbolag som också gör appar och musik som riktar sig till barn och har en egen streamingtjänst. Niklas Malmqvist säger till Breakit att målet är att skapa en ny sorts barnkanal för små barn och ett varumärke som lever länge – ett Babblarna 2.0.

Kanalens namn: LekisTV
Antal prenumeranter: 57.000
Antal visningar per månad: 1,6 miljoner
Antal visningar per dag: 52.000
Antal visningar totalt sedan kanalen startade i november 2014: 38 miljoner

Inkomst: Niklas Malmqvist och Vanja Wikström har flera bolag. Det som omsätter mest är produktionsbolaget Wisktröm Malmqvist AB. Där låg omsättningen på 1,6 miljoner 2017 och vinsten på cirka 200.000. De driver också Lekis AB som omsatte cirka 700.000 2017. 

Läs fler artiklar
LÄS MER