Sök

Oddsium skulle bli ett Spotify för odds – "Resultatet är missvisande"

OddsiumBettingGaming

Krister Malm, vd på Oddsium. Foto: Pressbild.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Två år efter lanseringen har Oddsium ännu inte lyckats få fart på sin produkt – trots tunga investerare. Fokus på den tekniska lösningen är orsaken enligt grundaren.

Svenska techbolaget Oddsium lanserade 2015 med målet att samla alla spel och odds från stora spelbolag i en och samma app. Användaren ska lägga spel i appen utan att någonsin lämna deras gränssnitt.

“Spotify samlar all musik, men vi samlar alla spel och odds”, sade bolagets grundare och vd Krister Malm då.

Sedan dess har den ekonomiska utvecklingen inte tagit fart. Omsättningen minskade från 1 miljon till 448.000 kronor mellan 2016 och 2017, samtidigt som senaste tillgängliga rörelseresultat landade på -8,3 miljoner. Men även om siffrorna är dystra är läget inte lika dåligt som det verkar enligt grundaren.

“Det finns så mycket att berätta om vad vi har tagit fram och hur våra system fungerar. Det som är något missvisande är vårt ekonomiska resultat. I samråd med Back in black (oljefamiljen Lundins tech-riskkapitalbolag, reds anm) som är en av våra större ägare, har vi valt att fokusera på utvecklingen av vår teknik. Målet är att börja generera intäkter under året”, säger Krister Malm.

Orsakerna bakom de höga kostnaderna sägs vara ett högt fokus på utveckling av deras teknik, bland annat en ombyggnation av hela plattformen under 2017. 

Samtidigt ska Oddsium börja rulla ut på fler marknader under året som kommer och i samband med det ska kassan fyllas upp. Tanken är att de ska slå sig in i USA, Storbritannien och Danmark.

“Vi rullar på utan allt för höga kostnader, så vi skulle kunna fortsätta ungefär ett år till med det kapital vi redan har. Varför vi tar in mer är för att vi vill etablera oss i de här olika länderna och därför siktar vi på att ta in ungefär 20-25 miljoner kronor”, säger Krister Malm.

Inför den kapitalrundan har man fört diskussioner med nuvarande investerare, men också mediehus som skulle kunna bidra till att växa plattformen.

“Vi ska bli den optimala sportportalen. Vi har jobbat mycket med tekniken, maskininlärning och med röstigenkänning. Nu ska vi bredda mot mer innehåll och vill lägga till sex till sju sporter, liksom livesändningar under året.”

Tidigare investerare i Oddsium inkluderar förutom Back in black, Addinvest som grundats av Lars-Johan Jarnheimer, affärsängeln Jacob Key och riskkapitalbolaget Victor & Victor.

Läs mer