Gilla-tävlingar på Facebook – nu är det lagligt igen

Facebook Twitter Sociala medier
Gilla-tävlingar på Facebook – nu är det lagligt igen

Bilden är ett montage. Foto: Istockphoto.com

Tobias Blixt

Reporter

Vill du arrangera ett lotteri på Facebook? Nu är det fritt fram.

Alla minns vi dem, tävlingarna på sociala medier som uppmanade människor att gilla och dela inlägg, eller kanske “tagga en vän”. Syftet med lotterierna var att locka nya följare till exempelvis ett företags Facebook-sida.

Viralgranskaren skrev i juni 2015, då tävlingarna syntes överallt, att Lotteriinspektionen (nu Spelinspektionen) hade fått in hundratals anmälningar på bara någon månad.

Det gällde tävlingar som inte krävde något faktiskt tävlingsmoment, som en motivering eller liknande. De klassades alltså som ett lotteri. I takt med att människor insåg att de här tävlingarna faktiskt bröt mot lagen blev de allt färre.

“Jag skulle vilja säga att vi inte gjorde någon stor kampanj av det. Men vi hade informationen lätt tillgänglig på vår startsida. Sedan kunde vi notera att man informerade varandra om problemet. Det blev allmänt känt att det inte var tillåtet”, säger My Hamrén, pressansvarig på Spelinspektionen.

“Jag tycker att det var märkbart att man ville väl upplysa varandra om att det faktiskt inte var tillåtet.”

Men nu kan tävlingarna i sociala medier vara på väg tillbaka. Sedan den 1 januari 2019 har vi nämligen en ny spellag i Sverige. Något vi rapporterat mycket om.

Enligt lagen behövs nämligen inte någon spellicens om deltagarna inte krävs på en insats. Därmed är det återigen fritt fram för en sajt att öka antalet följare genom tävlingar som kräver gilla-markeringar och delningar av inlägg.

Det är däremot oklart hur stort intresset kring den nya tävlingsmöjligheten har varit. Spelinspektionen har informerat om de nya reglerna på sin sajt och även fått en del förfrågningar.

“Vi har informationen tillgänglig och jag vet att det har kommit frågor om ifall det är lagligt. Jag tror framförallt att de allra flesta vill gärna följa lagen och inte bryta mot den. Jag vet att jag själv har fått några enstaka frågor om ifall det verkligen är okej nu“, säger My Hamrén.

Att Spelinspektionen ger tummen upp betyder dock inte att det är helt fritt fram överallt. Sociala medier-plattformarna har exempelvis ofta egna regler som berör den här typen av tävlingar i olika utsträckning.

Tävlingar i sociala medier

"Från den 1 januari 2019 gäller en ny spellag, där spel om pengar kräver licens. Licens krävs dock inte om deltagare inte behöver betala en insats. Det innebär till exempel att det inte krävs någon licens om man har en utlottning där deltagarna 'gillar och delar' i sociala medier."

Källa: Spelinspektionen.se

Läs fler artiklar
LÄS MER