Så mycket (eller lite) betalade Shopify för att svälja Tictail

Så mycket (eller lite) betalade Shopify för att svälja Tictail

Carl W Rivera en av grundarna till Tictail.

Erik Wisterberg

Reporter

Tictail var en av Sveriges mest hajpade startups – och såldes till storkonkurrenten.
Men investerarna får bara tillbaka hälften av pengarna, kan Breakit nu berätta.

I november kunde Breakit berätta att den svenska startupen Tictail köps upp av kanadensiska Shopify.

Ingen ville då avslöja några detaljer om affären.

“Shopify kommenterar inte enskilda förvärv", skrev Sheryl So pressansvarig på Shopify i ett mejl till Breakit.

Men i Shopifys årsredovisning, som precis lämnades till den amerikanska finansinspektionen, avslöjas svaret.

"Bolaget förvärvade 100 procent av alla utestående aktier i Tictail i utbyte mot en ersättning (cash consideration) på 17.1 miljoner dollar", står det i rapporten.

I svenska kronor blir det knappt 160 miljoner kronor.

Investerarna får inte tillbaka sina pengar

Som jämförelse har Tictail tagit in över 300 miljoner kronor i riskkapital från sina investerare genom åren, enligt Crunchbase.

Bland investerarna finns ett flertal tungviktare, som riskkapitalbolagen Creandum, Balderton Capital, Thrive Capital och Acton. Affärsänglar som Klaus Hommels, tidigare styrelseledamot i Spotify, och Spotify-toppen Gustav Söderström har också gått in med pengar.

Breakits medgrundare Olle Aronsson konstaterade redan när affären presenterades att Tictail har drabbats av den allt hårdare konkurrensen. 

"Försäljningen till Shopify är en logisk lösning nu, men den innebär också i praktiken att Tictail inte har lyckats förverkliga sin vision. Investerarna som backat det svenska startupföretaget har sannolikt inte fått någon bra avkastning på sina pengar", skrev Olle Aronsson i en analys

Skruvade om erbjudandet

Tictail grundades 2011 av Carl Rivera, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Jernström och var under en period en av Sveriges mest omtalade startups.

Företaget sålde från början en plattform som lät småföretagare starta en egen webbshop, men pivoterade senare till att bli en marknadsplats för självständiga varumärken inom exempelvis konst och design. 

2015 gjorde Tictail sin största nyemission, då kassan fylldes med 190 miljoner kronor.

"Det är helt klart en signifikant b-runda, men i förhållande till marknadens storlek så är det bara början av vad Tictail kan bli", sade Carl Riviera då till Breakit.

Han har också uppgett att Tictail under åren fått flera uppköpserbjudanden. I en öppenhjärtig intervju i fjol berättade Carl Riviera om de tuffa utmaningar som bolaget gått igenom.

Läs fler artiklar
LÄS MER