Sök

Efter turbulensen – United Influencers vässar strategin för att bli lönsamma

United InfluencersSociala medierYoutube-nätverk

Caroline Gynning och Jakob Wigselius. Foto: TT/Martin Beck

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

United Influencers stuvar om i organisationen och breddar nätverket.
"Vi går från samarbete med ett fåtal exklusiva kontrakt till att kunna erbjuda en mångfald av influencers", säger Sverigechefen Jakob Wigselius.

United Influencers kan blicka tillbaka på ett något stökigt 2018. Mediehuset, som liksom namnet antyder arbetar med influencers, tappade sin vd Linda Palmgren i början av året.

“Det är inget drama. Vi har olika uppfattningar om prioriteringar framåt och visionen som helhet”, sa Linda Palmgren då.

Hon ersattes då av Louise Fuchs som gick in som tillförordnad vd. 

Kort därefter kom nästa slag när Isabella Löwengrip, efter tre år, bröt med nätverket för att starta ett eget säljbolag.

Under 2017 omsatte den svenska verksamheten närmare 26 miljoner kronor, med en förlust på 2,8 miljoner kronor. Omsättningen i det norska bolaget var i sin tur  runt 50 miljoner kronor med lönsamhet. 

Nu meddelar United Influencers att de stuvat om i såväl organisationen som affärsmodellen, med målsättning att nå lönsamhet på koncernnivå i år.

”Efter tre år av stadig tillväxt centraliserar United Influencers nu sin verksamhet ytterligare med ny ledning och tätare samarbete mellan de etablerade kontoren i Sverige och Norge”, skriver bolaget.

Det innebär att det kommer att finnas en landschef på vardera marknad. De svarar i sin tur inför Sandra Klaesson, tidigare vd för den norska verksamheten, som nu ansvarar för den skandinaviska verksamheten.

Jakob Wigselius, tidigare operativt ansvarig, blir Sverigechef för United Influencers. Han förklarar att de båda verksamheterna ska integreras mer framöver.

”Vi har haft ganska stora projektteam på två marknader. Det handlar om att effektivisera verksamheten genom att samköra”, säger Jakob Wigselius.

Han uppger vidare att förändringarna inte lett till några nedskärningar i personal, men att en del roller förändrats. 

United Influencers har tidigare arbetat exklusivt med de profiler som knutits till nätverket, exempelvis Carolina Gynning. 

Jakob Wigselius berättar att de noterat att fokus primärt inte längre ligger på vilka influencers du jobbar med, utan hur du gör det. Därför väljer man nu att bredda nätverket med profiler som inte är exklusivt bundna till United Influencers. 

”Detta genom att gå från samarbete med ett fåtal exklusiva kontrakt till att kunna erbjuda en mångfald av influencers som sträcker sig mellan ålderskategorier, intressen,  livsstilar och även landgränser”, säger Jakob Wigselius.

Det återstår att se hur satsningarna faller ut. Jakob Wigselius uppger sig inte kunna dela siffrorna för 2018 ännu.

”Jag vet att Norge är lönsamt men hur det ser ut för koncernen vet jag inte. Det kanske blir en liten ökning i omsättning men det är inte det primära. Nu börjar vi bli ett moget bolag och målet är nu att satsa framåt”, säger Jakob Wigselius.

Läs mer