Sök

Efter Servicefinder – här är Vishal Nandas nya projekt

Servicefindere-handelSkönhet

Vishal Nanda och Swati Verma.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Servicefinder-grundarens nya bolag vill göra linser till en del av din skönhetsritual.
”Swati Cosmetics har blivit nästa livsverk för mig", säger Vishal Nanda.

Vishal Nanda är känd för att ha grundat Servicefinder tillsammans med Jeffrey Singh och Aleksandar Goga. Under 2016 sålde trion de sista 30 procenten till mediejätten Schibsted i en affär som gav dem tiotals miljoner var.  

Nu avslöjar Vishal Nanda sitt nästa bolagsbygge –  Swati Cosmetics. Det nya varumärket lanserar nu en rad färgade kontaktlinser, med och utan styrka, med fokus mot skönhetsindustrin.

Idén till bolaget kom till när Vishal Nanda och Swati Verma, som numera är ett par, först träffades. Vishal Nanda inspirerades av att flickvännens ögonfärg förändrades från träff till träff.

Det resulterade i att paret tillsammans grundade Swati Cosmetics.

”Från dag ett har vår vision varit att vara marknadens mest naturliga lins”, berättar Vishal Nanda.

Linserna finns i åtta färger och är framtagna för att ge bäraren möjlighet att på ett naturligt sätt skifta sin ögonfärg. Vishal Nanda understryker att målet inte är att konkurrera med de etablerade optikerkedjorna – visionen är istället att revolutionera skönhetsbranschen.

”Vi är ett av de första bolagen (inom linser, reds. anm.) i världen som profilerar sig som ett kosmetiskt bolag. Vi ger inspiration till hur linsen passar med makeupen och tutorials kring det", säger Vishal Nanda.

Produkterna kommer inledningsvis att säljas genom bolagets egna sajt. Framöver är visionen att samarbeta med andra aktörer inom kosmetik, som större kedjor, som kan agera återförsäljare av linserna.

”Idag ser man inte linser som en naturlig del av köpflödet i sådana butiker. Det hoppas vi förändra. När man köper ögonskugga ska man kunna matcha den med en lins", säger Vishal Nanda.

En stor del av marknadsföringen kommer att fokuseras mot sociala medier, som Instagram och Facebook, för att kommunicera med kunder, fans och följare.

Medgrundaren Swati Verma är själv makeupartist och influencer med bas i New Delhi. I dagsläget har hon över 240.000 följare på Instagram. 

Linserna tillverkas i Sydkorea och uppfyller kraven inom EU, med CE-märkning, samt i Indien. Fokus ligger därför inledningsvis mot dessa två marknader för att bredda mot Asien längre fram.

Grundaren öppnar upp för att addera fler produkter framöver. Hela utvecklingen har hittills finansierats av honom och  Swati Verma. 

”Just nu försöker vi leva så organiskt som möjligt och vi har en god marginal på produkten”.

Visionen är att etablera sig som ett starkt svenskt exportbolag, med målet att bli det främsta varumärket internationellt sett inom kosmetiska linser. 

Efter Servicefinder har Vishal Nanda gjort några mindre investeringar, bland annat i spelbolaget Fun Rock Game.

”Swati Cosmetics har blivit nästa livsverk för mig. Jag har blivit passiv som investerare i andra bolag och lagt allt mitt kapital i det här projektet".

Är du intresserad av mer om nya affärsidéer inom skönhetsbranschen? Missa inte Breakits event Beauty & Fashion tech den 4 april. Läs mer här! 

Läs mer