Sök

Diet Doctor bygger ett imperium på LCHF: "Är inget bantningsföretag"

Diet DoctorHälsa

Andreas Eenfeldt, vd på Diet Doctor. Bilden är ett montage. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Den pokerspelande läkaren Andreas Eenfeldt skrev ett blogginlägg om LCHF – och la samtidigt grunden till en hälsosajt som rusar mot 50 miljoner kronor i omsättning.
”Vi vill göra det bättre för människor", säger Diet Doctors grundare Andreas Eenfeldt.

När Andreas Eenfeldt bestämmer sig för att genomföra något så gör han det ordentligt.

Som när han i början av 2000-talet bestämde sig för att bli bäst på poker, och slukade varenda bok han kom över för att förstå spelet och dess bakomliggande mekanismer.

Det gick vägen. Intäkterna från nätpokern gav honom mer pengar än han någonsin kunde tjäna på sitt vanliga läkarjobb – men det stärkte varken själen eller stillade behovet av att göra gott.

”Jag kände att det var helt meningslöst, jag producerade inget av värde”, berättar Andreas Eenfeldt.

Det var i den vevan, några år efter sina medicinska studier, han för första gången kom i kontakt med LCHF. Det kan kortfattat beskrivas som en diet där du drar ned på kolhydraterna och äter en högre andel fett.

Andreas Eenfeldt slutade med kolhydraterna själv och märkte hur välmåendet ökade. Han började rekommendera dieten till sina patienter, exempelvis dem med högt blodtryck och typ 2-diabetiker.

“Det finns en enorm marknad, och en miljard människor i världen som har de här problemen, som typ 2-diabetes och fetma, som skulle kunna hjälpas", säger han. 

År 2007 satte han sig ned och skrev ett första blogginlägg om LCHF. Föga anade Andreas Eenfeldt att han precis lagt grunden för vad som skulle bli en av Europas största hälsosajter – Diet Doctor.

I dag, 13 år senare, finns  Diet Doctor, som startade i Karlstad, på svenska, engelska och spanska. Sajterna samlar tillsammans en halv miljon läsare om dagen och omsätter 50 miljoner kronor på årsbasis.

”Januari är alltid bästa månaden på året, men det här är den bästa någonsin. Vi växer lika mycket i januari i år som vi gjorde under hela förra året”, berättar Andreas Eenfeldt.

Diet Doctor har växt från en liten blogg till en plattform som rymmer allt från information till artiklar, recept och måltidsplaner. Ett 30-tal personer, som skribenter och experter, arbetar heltid för att skriva, granska och publicera på sajten.  

Bolaget har inte tagit in något riskkapital och finansieras med intäkterna från medlemskap, som ger tillgång till mer exklusivt material än gratisversionen. Diet Doctor har valt att helt skippa annonser och produkterbjudanden eftersom man anser att det sänker trovärdigheten.

”Jag tror att det är en stor del av vår USP, det som gör oss unika, det är väldigt få hälsoföretag som kan säga det, säger Andreas Eenfeldt.

Debatten om LCHF har i likhet med många andra dieter stötts och blötts. Andreas Eenfeldt säger att Diet Doctor är tydligt med att belysa riskerna med dieten, som att personer som har medicinering för typ 2 diabetes kan behöva läkarstöd för att minska eller avsluta den.

”Vi är ett hälsoföretag, inte ett bantningsföretag. Vikt kan vara en del av en hälsosam livsstil men vi vill framförallt främja välmående och en bra och livslång hälsa”.

Under det brutna räkenskapsåret, som avslutades i somras, omsatte Diet Doctor runt 30 miljoner kronor med en vinst på 7 miljoner kronor. Andreas Eenfeldt understryker att vinsten stannar i och återinvesteras i företaget. 

Sajten har i dag 60.000 prenumeranter.

”Vi vill göra det bättre för människor, vinst är ett medel för att göra det tillgängligt för alla. Om några procent av besökarna blir medlemmar är det fullt nog för att göra det möjligt”.

Målsättningen är att fortsätta återinvestera i verksamheten, dubbla den nuvarande personalstyrkan och blicka mot nya marknader. De amerikanska besökarna står idag för hälften av ruljansen på sajten och grundaren menar att Diet Doctor är ohotade på nätet inom sin nisch. 

"För att nå vårt mål, att ha ett positivt inflytande på 1 miljard människor, hoppas vi kunna växa vidare på samma sätt och vara hundratals personer om några år, och tusentals personer så snart som möjligt därefter". 

Diet Doctors tillväxt grundar sig bland annat på organisk spridning i sociala medier och egna Facebook-grupper. Att Google är en annan viktig källa märktes extra tydligt när sökjätten skruvade om sina algoritmer och halverade Diet Doctors besökssiffror.

”Google har gjort stora uppdateringar i hur de rankar sajter och vi har åkt upp och ned och upp igen. Nu har vi ganska bra koll på hur Google värderar hälsoföretag på nätet”

Andreas Eenfeldt äger 80 procent av bolaget men låter de anställda köpa in sig på runt 5 procent årligen. Hans vision är att behålla runt 20 procent, men aldrig förlora kontrollen eftersom hans aktier är tio gånger starkare än de övriga.

Det hårdnackade beslutet om att behålla kontrollen har delvis inspirerats av läkaren Robert Atkins öde. Han står bakom “Atkins-dieten” och var en tidig förespråkare för lågkolhydratkost. Efter Atkins död försattes hans företag i konkurs och köptes sedan upp av ett bolag som började satsa på lågkolhydrat-chokladbars.

”Han rullar väl runt i sin grav nu, det ska aldrig få hända. Ingen investerare ska någonsin få styra om min inriktning och göra en chokladfabrik av vårt företag”.

Läs mer