Skolplattformen kostade 700 miljoner – strid med entreprenör om varumärket

Skolplattformen kostade 700 miljoner – strid med entreprenör om varumärket

Håkan Fureviks bolag äger varumärket "Skolplattformen". Stockholms stads jurister har inlett en process för att få bort skyddet. Foto: Privat samt TT.

Erik Wisterberg

Reporter

På ena sidan står Stockholms stads megasatsning "skolplattformen".
På den andra står en entreprenör – som äger varumärket och driver en egen skolplattform.
Nu har staden kopplat in sina jurister i namnbråket, kan Breakit avslöja.

Strax före jul skickade stadsjuristen Oscar Jacobsson in sitt krav till Patent- och registreringsverket, PRV. Stockholms stad vill att myndigheten häver skyddet för varumärket "Skolplattformen", som ägs av en svensk startup.

Detta efter att Stockholms stad har lanserat en tjänst med exakt samma namn.

"Företaget har tagit kontakt med oss, och vi har haft en diskussion om användningen av ordet. Vi anser att det är generiskt begrepp, och stadens jurister har bedömt att detta är en naturlig åtgärd", säger Anette Brifalk, enhetschef för digital utveckling på Stockholms stad.

Startupen Svenska Skolplattformen AB som äger varumärket, och sedan flera år tillbaka driver en digital skolplattform med samma namn, är kritisk mot stadens agerande.

"Det känns inte så kul. Vi är ett litet bolag som försöker att bygga en bra produkt. Vi är väldigt drabbade av den här förvirringen bland användarna, som helt förståeligt inte kan förstå skillnaden", säger Håkan Furevik.

Låter det snurrigt? Låt oss backa bandet.

Startade skolplattformen redan 2013

Håkan Furevik gick på rektorsutbildningen när han fick idén. Han såg att både lärare och elever skulle kunna frigöra tid om de fick tillgång till ett digitalt verktyg för allt administrativt kring skolan.

"Jag såg ett missnöje med de befintliga produkterna, och såg att det gick att göra enklare och bättre", säger han.

2013 startade han sitt bolag, och lanserade snart tjänsten "Skolplattformen". Främst vänder man sig till friskolor.

Snabbspola fram till april 2018. Då gick Stockholms stad ut med att den sista pusselbiten hade fallit på plats i stadens nya digitala plattform för alla kommunala skolor. När eleverna kom tillbaka från sommarlovet började den digitala lösningen att införas. Stockholms stad valde – precis som Håkan Furevik gjort fem år tidigare – att kalla sin nya tjänst för "Skolplattformen".

Problemet är att Håkan Fureviks bolag äger namnet.

Stor förvirring bland användarna

I somras ansökte han om varumärkesskydd, vilket beviljades ett par månader senare. Det betyder att hans företag har ensamrätt på varumärket "Skolplattformen", vilket ska hindra att andra använder det.

Under hösten har Stockholms stads skolplattform blivit mycket hårt kritiserad. Den har fungerat dåligt och föräldrar har inte kunnat logga in. Kort sagt verkar den ha rullats ut i ofärdigt skick, vilket flera medier har uppmärksammat i och med att satsningen har kostat över 700 miljoner kronor.

"Detta skadar vårt varumärke"

Förvirringen har också varit stor, i och med att den som som söker på ordet "Skolplattformen" lätt kan hamna på den privata tjänsten. Den finns också i app-form, vilket Stockholms stads plattform inte gör.

Håkan Fureviks bolag har fått ta emot en flod av support-frågor, dåliga recensioner och ilska från användare som egentligen försöker få stadens tjänst att fungera.

"Detta skadar vårt varumärke, och det är många som hamnar hos oss när de vill ha support. En av de stora skadorna är att vårt betyg i App store har gått från 4,2 till 2", säger han.

Förhandlar om en lösning

PRV ska fatta beslut i ärendet inom ett par månader, ett beslut som går att överklaga till domstol. Stockholms stad anser att PRV aldrig skulle ha godkänt varumärkesregistreringen från början, eftersom den skett "i strid mot varumärkeslagen".

Håkan Furevik hoppas att tvisten kan lösa via någon typ av förlikning, som innebär att någon av aktörerna byter namn.

"Det pågår en sådan dialog. Vi skulle behöva någon form av ersättning om vi behöver byta namn eftersom vi har marknadsfört oss som skolplattformen sedan 2013".

Anette Brifalk, på Stockholms stad, säger att namnprocessen är i ett tidigt skede. Hon vill inte spekulera i hur det ska sluta.

"Vi har en dialog med företaget, det pågår".

Varför valde ni att lansera med samma namn som dem från början?

"Vi är inte de enda som använder det, utan det är ett generiskt begrepp".

Läs fler artiklar
LÄS MER