Att hitta de smartaste marknadsföringsstrategierna och de bästa ambassadörerna är en ständig utmaning för varje varumärke. Svenska Relatable är ett bolag som vill lösa detta genom att analysera influencers världen över – det vill säga personer med stora följarskaror på sociala medier – och sedan matcha dem med företag som vill nå ut. Tillväxten har inte låtit vänta på sig. Under förra året omsatte bolaget närmare 76 miljoner kronor, vilket är en fördubbling jämfört med 2017. ”Vi har tiodubblat vår omsättning från vårt första till tredje år. Nu ska vi fortsätta använda vår plattform för att fortsätta växa globalt”, säger medgrundaren Aron Levin. Aron Levin har en bakgrund som tillväxtchef på Spotify och har även haft ledande befattningar på speljätten King. För tre år sedan grundade han Relatable tillsammans med Martin Garbarczyk, Stefan Pettersson och Peter Blom. I dag har bolaget kontor i Stockholm, London samt Los Angeles och planerar just nu för fortsatt expansion i USA. Relatable kan beskrivas som ett mediehus som fokuserar på influencer marketing och tar kundernas kampanjer från start till mål. Bolaget har byggt en databas som scannar av miljontals sociala profiler på nätet, och baserar sina matchningar på bland annat influencerns räckvidd, engagemang och målgrupp. Aron Levin förklarar att deras teknik påminner om de plattformar och system som många annonsköpare idag använder på exempelvis Facebook och Google. På kundlistan finns idag jättar som Samsung, Google, Klarna och Spotify. För 2018 beräknas vinsten landa på runt 10 miljoner kronor. ”Vi valde tidigt att inte ta in något kapital för att kunna skala upp och bygga bolaget som vi vill. Vi var väldigt fokuserade på att vi måste vara lönsamma, driva tillväxt och stå på egna ben”, säger Aron Levin. Den datadrivna plattformen gör att mycket kan ske per automatik, vilket gör det möjligt för Relatable att hantera flera kampanjer i olika länder samtidigt. Under förra året genomfördes kampanjer i 40 länder med 100 olika företag. Aron Levin menar att nyckeln till framgång ligger i kombinationen av ett starkt sälj och en bra produkt. ”Att hela tiden tänka som en ingenjör. Man jobbar inte tio gånger mer för att bli tio gånger större, man funderar på hur man ska göra saker annorlunda” Ett uppdrag kan exempelvis landa i analysen att ett bolag ska arbeta med 100 influencers inom tre olika marknader. Relatable skapar då en kampanj och scannar sin databas efter passande matchningar utifrån mål och budget. När önskat antal personer tackat ja påbörjas kampanjen och kunden kan sedan ta del av data och följa hur kampanjerna presterar. "Arbetsflödet och processen gör att influencer marketing går från att vara en gissningslek till ett skalbart mediaköp". I år kommer fokus att riktas mot den svenska, brittiska och amerikanska marknaden. Aron Levin är inte särskilt oroad över framtiden och menar att bolag kommer att fortsätta satsa på marknadsföring, lågkonjunktur eller inte, och spår att mer pengar flyttas från analoga till digitala kanaler. ”Världen spenderar 700 miljarder dollar årligen på marketing. Vi tror att väldigt mycket av de pengarna kommer att flyttas till de här kanalerna. Vi tror att vi är väl positionerade att bli en global aktör som tar en väldigt stor del av den marknaden”.