Tidigare Volvo-toppen tar svenskt salladskoncept ut i Europa

Tidigare Volvo-toppen tar svenskt salladskoncept ut i Europa

Jonas Landström är it- och affärsutvecklingschef på Picadeli. Foto: Press.

Sara Lindmark

Reporter

Picadeli erövrar matbutikerna med sin plocksallad och de klassiskt gröna byttorna. Jonas Landström som tidigare var investeringsansvarig på Volvo ventures har 'techificerat' bolaget och leder dess europeiska expansion.

Första gången Jonas Landströms namn nämndes på Breakit var i maj 2015. På den tiden ansvarade han för Volvo Ventures amerikanska investeringsverksamhet med San Francisco som bas.

I januari 2016 flyttade han hem till Sverige igen, han hade blivit pappa och fördelarna med det svenska systemet lockade. Väl hemma gick han på föräldraledighet samtidigt som han började längta efter att arbeta operativt.

Han träffade många bolag och fastnade för ett livsmedelsföretag. 

I dag är Jonas Landström chef för it och affärsutveckling på Göteborgs-baserade Picadeli. De flesta svenskar känner säkert igen de gröna pappskålarna som har tagit sig in i var och varannan mataffär. Konceptet är enkelt: Man plockar vad man själv vill från en salladsbar.

"Jag såg framför mig en bransch där teknik hade stor potential att skapa konkurrensfördelar men där utvecklingen inte kommit så långt. Det var lite som fordonsinudstrin var 5-7 år tidigare gällande mjukvara. Jag hade dessutom odlat ett intresse för hälsosam mat under mina år i USA”.

I dag finns Picadelis självplockskoncept i nära 1.800 livsmedelsbutiker i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland och Frankrike. Förra året ökade tillväxten med 20 procent och omsättningen landade på 1,1 miljarder kronor.

Under sin tid på Picadeli har Jonas Landström byggt upp ett techteam bestående av 20 personer. För tekniken är en nyckelfaktor till den snabba tillväxten och hittills är 1.000 salladsbarer uppkopplade mot en digital plattform.

“Det digitala systemet gör att vi i realtid vet när produkten lades ned i disken, och skulle den närma sig utgångstid så får personalen i butiken varningar via en app. Vi kan också hålla koll på temperaturen och se till att varje produkt har rätt innehållsförteckning. För oss handlar det om att skala upp med kvalitet, vi kan sätta vårt varumärke på att det är fräscha produkter som säljs”, säger Jonas Landström.

Picadeli får också reda på vilka produkter som är populärast i en viss butik och kan ta fram den perfekta produktmixen åt enskilda handlare.

“På Södermalm och Östermalm säljs till exempel mer veganprodukter jämfört med i min hemort Kristinehamn. Där ska vi såklart ha ett bredare sortiment”, säger Jonas Landström.

Det var livsmedelshandlaren Leif Bengtsson och hans vän, som fick idén att börja sälja sallad på lösvikt. 2009 satte de upp sin första salladsbar i Torpahallen i Vänersborg och det såldes "kopiöst mycket sallad" har han berättat för TTela. 

2010 grundade duon Picadeli, som då hette Salladsbaren. Fem år senare blev det en del av Greenfood-koncernen som senare samma år köptes av riskkapitalbolaget Nordic Capital. Leif Bengtsson sa i intervjun med TTela att Picadeli såldes för ett miljardbelopp.

Under 2019 är fokus att fortsätta skala i Frankrike och Tyskland. Konceptet lanserades i bägge länderna våren 2017 och under förra året omsatte Picadeli 10 miljoner euro motsvarande 100 miljoner kronor bara i Frankrike.

“Vi gick in brett på den franska marknaden och har haft ett fantastiskt mottagande där. I Tyskland började vi lite försiktigare, men nu kommer vi att sätta upp en större organisation och eget lager även där. Det finns mycket salladsbarer i tyska butiker men ingen leverantör som tar ett helhetsgrepp kring mat och tech”, säger Jonas Landström. 

Är inte folk rädda för baciller och att bli sjuka genom självplock, så här års?

“Nej, jag skulle säga att den spärren har vi kommit över. En väldigt stor del av befolkningen köper plocksallad någon gång under året, förra året sålde vi över 35 miljoner sallader. Vi har blivit ett välkänt och folkligt alternativ”.

Läs fler artiklar
LÄS MER