Sök

ScientificMed vill effektivisera cancerbehandlingar – backas av tunga investerare

ScientificMed

Jan Fjellström och Johan Cederlund

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Bolaget som vill digitalisera cancerbehandlingar fyller på kassan.
"Marknaden har mognat, vi har en bra kundbas och ser ett stort intresse. Nu är det ett perfekt läge att gasa", säger ScientificMeds vd Jan Fjellström.

Det svenska bolaget ScientificMed vill förbättra cancerbehandlingar genom sin digitala plattform, som kan användas av både läkemedelsföretag, sjukvårdspersonal och patienter.

Bakom bolaget, som startade 2012, står entreprenörerna Jan Fjellström och Johan Cederlund.

Nu tar ScientificMed in 10 miljoner kronor för att snabba på utvecklingen och satsa internationellt. Bonit Capital leder rundan. Det är familjen Leksells (som även är huvudägare i medicinteknikbolaget Elekta) investmentbolag. Medverkar gör även Fabian Fischer, medgrundare av Adlibirs och Apotea, samt med Add Health Media som investerat i en rad hälsobolag.

ScientificMeds vd Jan Fjellström är glad över att ha tagit in erfarna investerare som kan utveckla bolaget vidare.

”Vi har varit lönsamma sedan starten och påvisat mervärdena med vårt produktkoncept genom flera kliniska studier och pilotprojekt. Med detta kapital kan vi nu göra en snabbare satsning framåt, speciellt internationellt”, säger Jan Fjellström.

Bolaget samarbetar med sjukvården och läkemedelsföretag som vill utveckla digitala lösningar kring sina läkemedel, i det här fallet cancerbehandlingar.

Patienter kan fylla i uppgifter på den digitala plattformen för att hjälpa vården att hålla koll på och optimera behandlingen samt stötta och informera. 

”Det är de små sakerna som tillsammans blir intressanta. Som symptom, eventuella biverkningar, hälsoskattningar och fysisk aktivitet. Genom det här kan personalen följa upp och jobba proaktivt”, säger Jan Fjellström.

Det kan exempelvis handla om att förändra en behandling eller kalla in patienter för ett tidigare återbesök.

ScientificMeds affärsmodell bygger på en licensmodell. Det kan handla om att läkemedelsbolagen köper in verktyget och erbjuder det till sjukhusen, eller att vården direkt köper in tjänsten.

”Våra kunder är stora internationella läkemedelsföretag. Nu satsar vi internationellt för att ta våra produkter och lösningar utanför Sverige och Norden”.

Under 2018 omsatte bolaget, som tidigare varit självförsörjande, runt 5 miljoner kronor och landar på plus minus noll i resultat.

"Marknaden har mognat, vi har en bra kundbas och ser ett stort intresse. Nu är det ett perfekt läge att gasa".

Läs mer