Bigheart förvandlar din jobbiga reklam till välgörenhet

Bigheart
Bigheart förvandlar din jobbiga reklam till välgörenhet

Jakob Gelberg.

Towe Boström

Reporter

Appen Bigheart vill göra världen bättre genom att förvandla reklam till välgörenhet.
”Vi vill erbjuda ett verktyg där personer kan skänka till välgörenhet även om de inte har så mycket pengar själva", säger medgrundaren Jakob Gelberg.

Det är rätt många av oss som suckar högljutt när fredagsrullen bryts av reklam eller nyhetsappen täcks av banners.

Men om det vore för en god sak då?

Bigheart är en app som omvandlar din reklam till välgörenhet. När du laddar ned appen accepterar du att få riktad reklam i din mobil, och intäkterna från annonserna skänks sedan till hjälporganisationer.

Bakom Bigheart, som lanserades i höstas, står Jakob Gelberg tillsammans med Robert Sabelström, Henri Thunberg och Helena Hellberg. 

Jakob Gelberg berättar att initiativet grundar sig i tankesättet om att ”många bäckar små blir en stor å”. Det vill säga att många människor, med mindre medel, kan göra stor skillnad tillsammans.

”Vi vill erbjuda ett verktyg där personer kan skänka till välgörenhet även om de inte har så mycket pengar själva. Det är inte alla som har möjligheten att skänka och där vill vi hitta nya lösningar”, säger Jakob Gelberg. 

Appen låter dig ta del av reklam när mobilskärmen är låst, eller en kort stund innan du öppnar andra appar. 80 procent av annonsintäkterna skänks vidare och användaren väljer själv en av de anslutna organisationerna.

Grundarna har strävat efter en bredd och samtidigt satsat på organisationer de vet är seriösa, vilket innefattar aktörer som SOS Barnbyar, UNHCR, Röda Korset, Djurens Rätt och RFSL. 

Under förra året skänkte Bigheart runt 110.000 kronor till välgörenhet och i år beräknas summan landa på allt från 1 till 5 miljoner kronor, beroende på engagemanget.

Jakob Gelberg berättar att annonsörerna varit positiva till lösningen och grundarna är glada över att ha företag som GodEl, SJ och Apotea på kundlistan. 

”Vi tycker att det är mest intressant med hållbara företag. Därför känns det extra roligt att vi fått mycket uppmärksamhet som ett mer hållbart alternativ till vanlig annonsering av stora aktörer inom CSR-svängen (företags samhällsansvar)”. 

Eftersom personer redan accepterat att ta del av reklam är de sannolikt mer positiva till att ta emot budskapen vilket gör lösningen attraktiv för annonsörer, som såklart även gärna kopplas ihop med goda gärningar. 

Bigheart kontaktar själva företag de tror är intresserade av att annonsera men säljer även utrymme genom programmatisk annonsering (annonsbörs). Bolagets användare delar demografisk data, information som ska användas till att utveckla den riktade reklamen. 

Appen har fått positiv feedback från användare som hjälpt till att sprida satsningen i sociala medier. Under förra veckan seglade Bigheart upp i toppen i kategorin "Social" i Googles Play Store. 

”Det verkar som att många använder appen mycket, och fortsätter att göra det. Vi blir positivt överraskade varje dag och får massa meddelanden från användare". 

Under 2017 tog bolaget in 2 miljoner kronor i crowdfunding. Nu genomförs en ny emssionsrunda för skala upp användare och inleda en internationell expansion.. 

’Många är intresserade av att investera med både hjärtat och hjärnan nu vilket är väldigt glädjande för oss”.

Läs fler artiklar
LÄS MER