Det började med lyxdildos – nu säljer doldisarna skönhetsprodukter för 10 miljarder

e-handel Skönhet
Det började med lyxdildos – nu säljer doldisarna skönhetsprodukter för 10 miljarder

Filip Sedic. Foto: Press Bildmontage av Breakit.

Tobias Blixt

Reporter

De är nästintill helt okända i Sverige. Men på bara fem år har Filip Sedic och Miroslav Slavics skönhetsbolag Foreo gått från 0 till 10 miljarder kronor i omsättning. På vägen har de fått stångas både med Apple och kinesiska piratfabriker, berättar de för Di Weekend.

Det är i Di Weekend som de två entreprenörerna berättar om sin magiska resa – från en elektrisk tandborste till ansiktsrengöringsborsten Luna.

Det hela började egentligen 2003, när Filip Sedic tillsammans med några andra grundade företaget Lelo och lanserade lyxiga och designade sexleksaker. Bland annat sålde de en dildo helt täckt i guld för 100.000 kronor.

Miroslav Slavic kom senare in som vd i det bolaget, men sedan 2010 driver de också ett skönhetsbolag tillsammans.

“Elektriska tandborstar hade inte utvecklats alls. Jag tänkte – varför ser de fortfarande ut som på 1950-talet? Men vad som var värre var de hårda nylonborstarna”, säger han till tidningen.

“Och varför ha samma material i tandborsten som borsten du sopar golvet med?”

Lösningen blev borst i silikon och efter en lång period av utveckling var tandborsten Issa född. Totalt testade de 100 olika prototyper innan de var nöjda, skriver Di Weekend.

Tandborsten var så futuristisk att CBS använde den i ett avsnitt av nyversionen av Star Trek förra året.

“Jag fick fem samtal och tio sms inom loppet av en minut från folk som såg att Issa var med i Star Trek och jag hade ingen aning om det”, säger Miroslav Slavic.

2017 omsatte Foreo 1 miljard dollar, cirka 9 miljarder kronor, och det är Asien som står för 70 procent av försäljningen. I det svenska bolaget omsattes 1,6 miljarder 2017. Totalt har Foreo nu 26 kontor med 4.500 anställda och huvudkontoret ligger fortfarande i Stockholm.

Men samtidigt som duon röner stora framgångar med sina produkter, så har de också problem med piratkopiering, framförallt på Luna.

“Vi stänger med assistans av polis en till två piratfabriker per vecka i Kina, Korea och Japan. De har även kopierat appen, vi fick bråka med Apple för att de skulle ta bort kopian”, säger Miroslav Slavic.

Entreprenörerna avslöjar också ett marknadsföringsknep som Foreo menar har varit en bidragande faktor till deras succé. När de skulle lansera sin produkt för att föra in skönhetsmasker i huden vände de sig till Kickstarter, utan att vara i behov av pengarna. För att locka influencers. 

Kampanjen startade i januari i år. På två timmar hade de dragit in 1,6 miljoner dollar, en bra bit över målet på 20.000 dollar.

Di Weekend berättar att Miroslav Slavic kom till Sverige i mitten av 1960-talet, när hans pappa började arbeta här. Filip Sedic flyttade från Sarajevo till Sverige 1994, mitt under det pågående kriget. Han studerade på universitetet i Sarajevo och var redan då uppfinnare, men slutförde aldrig sin utbildning innan han flyttade.

Läs fler artiklar
LÄS MER