Grönska skalar upp sin smarta stadsodling: "Kan ta stora kliv"

Grönska skalar upp sin smarta stadsodling: "Kan ta stora kliv"

Petter Olsson, Natalie de Brun Skantz och Robin Lee.

Towe Boström

Reporter

Affärerna grönskar för startupen som har Europas största anläggning inom sin teknik för inomhusodling.
"Vi blir fler människor, och fler i städerna, så det finns ett givet behov", säger Grönskas medgrundare Natalie de Brun Skantz.

Grönska vill spara på både miljön och ytan genom en lösning som låter oss odla inomhus året runt. Satsningen, som kallas vertikal odling, går ut på att växterna odlas i ett hyllsystem där de förses med LED-ljus och näringslösning.

Bakom Grönska står Petter Olsson, Robin Lee och Natalie de Brun Skantz.

Nu har startupen öppnat sin andra odling i Huddinge utanför Stockholm. Det blir den  största vertikala odlingen i hela Europa.

”Det innebär att vi kan ta stora kliv både marknads- och utvecklingsmässigt. Vi kommer att gå från 10 kunder till ett 60-tal”, berättar medgrundaren tillika ekonomi- och marknadschefen Natalie de Brun Skantz.

Grönska odlar och säljer bladgrönt som örter, sallader och kål. Urban Deli och Ica Maxi är exempel på aktörer som säljer produkterna sedan tidigare. Den nya anläggningen i Huddinge har kapacitet för 1,3 miljoner plantor per år.

”Vi tror att vertikal odling är en del av framtiden. Nu litar vi på att kunna importera enorma mängder mat och det är inte hållbart på längre sikt med klimatförändringarna”, säger Natalie de Brun Skantz.

Visionen är att bidra till självförsörjande städer och minskade livsmedelstransporter. Tekniken kräver mindre vatten är traditionell odling och ger kalla länder som Sverige möjlighet att odla året runt.

Planen är att bredda odlingen och Grönska experimenterar för fullt med både bär och ätbara blommor.

”Vi testar bland annat smultron, jordgubbar, paprika, gurka och tomat. Det här är en väldigt ung industri, och på sikt tror vi att det kommer att gå att odla allt möjligt, vi brukar säga att vi odlar bananer om tio år".

Medan mataffärerna söker mer traditionella produkter lockas många restauranger av nya koncept, som specifika utländska örter eller sköra växter som är svåra att transportera långa avstånd. I dagsläget får kunderna betala någon krona extra för produkterna men målsättningen är att gå ned i pris när volymerna blir större.

Under det brutna räkenskapsåret 2017/18 som avslutades i april förra året omsatte Grönska 1,3 miljoner kronor med ett resultat på runt 150.000 kronor. Siffrorna för 2018/19 väntas landa på en liknande nivå. Till 2020 planerar bolaget däremot att ha gasat rejält.

“Då siktar vi på att omsätta 15 miljoner kronor. Målet är att vara lönsamma och gå med vinst för att kunna återinvestera". 

En styrka som skiljer Grönska från konkurrenterna är att bolaget äger och har utvecklat sin egen teknik, istället för att köpa in den. Det innebär att driftkostnaderna blir lägre även om utvecklingen kostat.

I våras fyllde Grönska på kassan med 5 miljoner kronor från GLD Invest för att investera i utvecklingen. Planen är att expandera till fler städer i Sverige och på sikt även Europa.

Natalie de Brun Skantz berättar att det pågår fler satsningar runt om i världen, där länder som Nederländerna, Japan och USA ligger i framkant tillsammans med Sverige.

”Food tech är spännande och många ser möjligheter inom den sektorn. Det finns ett stort behov på marknaden och många förstår utmaningarna medan frågan om självförsörjning kommit upp på agendan”.

Grönska har även mött intresse från andra länder som söker nya lösningar, som Kina, men även Jordanien som upplever problem med torka.

"Vi behöver mer mat som är odlat på ett miljövänligt, smart sätt. Vi blir fler människor, och fler i städerna, så det finns ett givet behov".

Läs fler artiklar
LÄS MER