Tommy Jacobsons Zenith investerar 30 miljoner i Vionlabs

Tommy Jacobsons Zenith investerar 30 miljoner i Vionlabs

Tommy Jacobsons Zenith Group investerar i Vionlabs. Foto: Press. Bildmontage av Breakit.

Tobias Blixt

Reporter

De vill att alla som kollar på film och serier ska få bättre rekommendationer. Nu laddar Vionlabs om för tillväxt, efter en krokig resa.

Det har varit tyst om svenska Vionlabs sedan de valde att lägga ned sin videotjänst Vionel i början av 2016. Samtidigt som de stängde ned konsumenttjänsten valde de att fortsätta sitt tekniska arbete med en produkt riktad mot andra företags videolösningar.

Grundaren Arash Pendari jämför deras lösning med hur Discover Weekly-listorna på Spotify fungerar. Han berättar att de använder sig av maskininlärning för att föreslå filmer och serier till tittarna utifrån känslor istället för att enbart gå efter genre och skådespelare.

“Säg att du kollar på en komedifilm, då kan du filmer med allt från skådespelaren Jim Carrey till regissören Woody Allen rekommenderat till dig. Det är inte bra för de är väldigt olika filmer”, säger han.

De har tidigare i år inlett samarbete med bland annat Nent och deras Viaplay. Nu plockar bolaget in 30 färska miljoner från Tommy Jacobsons Zenith Group för en expansion utanför Norden.

“Vi har påbörjat några globala piloter med större internationella spelare. Vi märker att tajmingen på marknaden är perfekt. Alla öppnar videotjänster, men inte en enda har löst det här problemet”, säger Arash Pendari.

“Du har en exploderande marknad av video, men någon måste sitta i mitten och se till att rätt film eller serie kommer till rätt person.”

Zenith Group har tidigare investerat i Vionlabs och ägde då cirka 10 procent av bolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER