Sök

Glase stänger ner sin betaltjänst – ett år efter köpet av Seqr

GlaseSEQRSeamless

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Satsningen går i graven om bara några timmar.

I dag, på tisdagen, nåddes användarna av betaltjänsten Glase av ett plötsligt meddelande om att tjänsten stänger ned –  klockan 16:00 idag.

Orsaken till nedläggningen är att Glase ska ha misslyckats med att säkra nytt kapital. Det framgår i ett kort meddelande som bolaget kommunicerat ut till kunderna.

Peter Fredell, vd för Glase, vill inte kommentera varför satsningen inte flög. 

”Jag har inga mer kommentarer än det som stått i meddelandet, man kan spekulera i vad som helst men jag har inga svar. Hade jag det hade vi kanske inte varit i den här situationen”, säger Peter Fredell.

Glase – som startades av tre tidigare medarbetare på det numera nedlagda fintechbolaget Seamless – står bakom en lösning som låter kunder genomföra betalningar via mobilen, och under förra året köpte Glase upp den Seamless-utvecklade  betaltjänsten SEQR.

När Glase köpte upp betalappen Seqr för drygt ett år sedan rapporterade Realtid att Seqrs betaltjänst, som släpptes 2012, kostade 600 miljoner kronor att utveckla. I den artikeln framgick det även att Glase betalade 8 miljoner kronor för samtliga aktier i Seqr Group AB (och alla dess dotterbolag).

Seqr hade, medan Seamless ägde det, avtal med bland annat Hemköp och McDonalds som gjorde det möjligt att betala i deras kassor med mobilen.

Lösningen lyfte dock aldrig riktigt, men under glansdagarna var företaget hajpat på Stockholmsbörsen, och nådde under 2013 en miljardvärdering. För fem år sedan var hela börsvärdet 1,7 miljarder kronor.

Efter att hajpen lagt sig, och investerarna insett att konkurrensen inom digitala betalningar var för hård, så förde Seqr en alltmer bortglömd tillvaro på den svenska techscenen.

Därefter gick Seamless i graven och Seqr köptes upp av just Glase.

”Tack för att du använt tjänsten och vi hoppas att det varit en trevlig upplevelse för dig”, meddelar teamet nu.

På bolagets Facebook-sida råder det för tillfället förvirring kring vad som händer med användarnas pengarna, som laddats in i betal-appen, och eventuella bonusar som Glase-användare "tjänat in" genom att använda appen.

"Vi har sagt tidigare att vi ska försöka betala ut dem innan årsskiftet”, säger Peter Fredell. 

Ni räknar med att de som har pengar kommer få dem?

”Det är för det mesta en tia per person eller så. Vi har ingen anledning att se att det ska bli några förluster”.

Läs mer