Villbada blev en succé – men det gick lite för bra: "Sagan tog slut"

Villbada e-handel ehandel
Villbada blev en succé – men det gick lite för bra: "Sagan tog slut"

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Liza Grevblads badbalja för vuxna slog igenom 2017 och blev en riktig snackis – som dessutom sålde bra.

Hela företaget har egentligen sin start i hennes eget sökande efter möjligheten att bada i en lägenhet utan badkar. Den jakten resulterade i e-handeln Villbada.se, där hon sålde tusentals av de färgglada badbaljorna förra året.

När Breakit listade 10 e-handelsraketer var hennes butik en av de som vuxit snabbast.

Mellan 2016 och 2017 ökade hennes omsättning från 131.000 till 2,4 miljoner. En tillväxt på hela 1.762 procent, om än från låga nivåer. Resultatet hamnade i sin tur på 386.000 kronor.

Men nu lägger grundaren ned försäljningen av sin snabbväxande badbalja. Det rapporterar sajten Ehandel.se.

“Sagan tog slut, får man väl säga. Baljan blev för populär vilket ledde till att fler fick tag i den och började sälja den själva”, säger hon till sajten.

Bakom beslutet ligger alltså ökad konkurrens där fler har börjat importera liknande baljor för att sälja i Sverige – ofta till lägre priser. Hon berättar för sajten att det började gå fel redan när hon letade efter en leverantör i Kina med sin designidé.

Snart dök baljorna upp hos e-handelsjätten Alibaba.

“Ska jag vara med i det priskriget måste jag sälja fler baljor, och mina armar räcker inte till för det. Så då måste jag anställa och det bestämde jag redan från början att jag inte är intresserad av. Jag ville hålla det i liten skala”, säger Liza Grevblad.

Hon säger samtidigt att det var ett medvetet val av henne att inte försöka skydda designen av baljan. Men också att hon saknade kunskap om hur marknaden fungerade.

“Jag har varit grön och naiv och saknat kunskap om den här marknaden. Har man ingen kunskap om hur det här fungerar så är det rena rama vilda västern”, säger hon till Ehandel.se

Läs fler artiklar
LÄS MER