Sök

E-handlaren Gula katten tar in såddrunda inför utlandsexpansion

Gula kattenkontor

FOTO: Flickr/Mostphotos

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Bolaget som säljer kontorsprylar på nätet tar in 1,5 miljoner kronor i riskkapital och stuvar om i styrelsen.

Att sälja post it-lappar och pennor, känns det som en het nisch 2015? Kanske inte - men branschen omsätter fortfarande 11 miljarder kronor om året bara i Sverige.

Ett bolag som vill ta kontorsmaterialet in i framtiden är Gula Katten, som nu spänner musklerna inför en större expansion.

Bolaget gör en nyemission på 1,5 miljoner kronor från en grupp privatpersoner, som också går in i styrelsen. Bland de nya ägarna finns Åke Norström som tidigare var Sverigechef på branschjätten Office Depot.

Gula Kattens vd Stefan Carlström säger att nyemissionen som precis genomfördes bara är fas ett.

"Nu har vi fått en ny styrelse och nya ägare med bland annat Åke Norström, som har väldigt mycket erfarenhet från branschen. I fas två blir det, beroende på vad vi väljer för strategi, en betydligt större runda", säger Stefan Carlström.

Han vill inte säga någon exakt storlek men uppskattar att det kommer att handla om 20-30 miljoner kronor nästa gång bolaget tar in pengar.

Gula Katten lanserade i augusti i Norge och bolaget har nu planer på att gå in i fler länder. Stefan Carlström flaggar också för att det kan bli tal om förvärv av andra e-handelsbolag i samma nisch.

Gula Katten skiljer sig från traditionella e-handlare så till vida att det inte har egna lager. Bolaget skickar i stället sina ordrar vidare till direkt till en underleverantör som i sin tur skickar produkterna till kunderna. Sajten fungerar på så vis mer som en marknadsplats, lite som den svenska fyndsajten Fyndiq.

Frågan kvarstår dock: Kommer folk i framtiden verkligen att köpa pennor och anteckningsblock?

Stefan Carlströms svar på den frågan är "nja".

"Post it-lappar och andra klassiska kontorsprodukter är fortfarande en väldigt stor marknad, även om vi ser att volymerna sjunker där. Vad vi gör är att vi också positionerar oss mer mot produkter som är svårare att digitalisera, som städ- och hygienprodukter till kontor", säger han.

Gula Katten grundades 2011 och kommer under 2015 att landa på en omsättning om 12 miljoner kronor, enligt Stefan Carlström.

Foto ovan från Mostphotos.com

Läs mer