Cissi Forss lanserar app mitt under julkalendern – stoppas av SVT

Breakit - Cissi Forss lanserar app mitt under julkalendern – stoppas av SVT

Cissi Forss är skådespelare och knuten till appen Tise. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Erik Wisterberg

Reporter

Hon har huvudrollen i SVT:s julkalender.
Samtidigt gör Cissi Forss reklam för en ny shopping-app – som hon själv är delägare i.
Nu får stjärnan reklamförbud till julafton, kan Breakit avslöja.

Tidigare i veckan skrev Aftonbladet om att Cissi Forss äntligen var välkommen in i värmen på SVT. Detta eftersom det gått såpass lång tid sedan hon lämnade rollen som "Cindy" i Icas reklam-såpa.

"Sverige är ett litet land och det är ju så att SVT och reklam går inte riktigt ihop", sade Cissi Forss till Aftonbladet.

Just nu syns hon i huvudrollen för ”Storm på Lugna gatan”, årets upplaga av den klassiska julkalendern i SVT.

 Årets julkalender. Foto: Claudio Bresciani/TT.

Samtidigt är Cissi Forss reklamansikte för en ny shopping-app som lanserar i Sverige.

SVT har inte informerats om saken, kan Breakit avslöja.

"Vi har inte haft kännedom om detta och för nu en dialog med Cecilia om hanteringen av kampanjen", säger Lisa Andrae, projektledare för julkalendern på SVT.

Utmanar blocket

Den norska second hand-appen kallas "Tise", och ska utmana jättar som Blocket, Tradera och Sellpy. Upplägget påminner om Instagram, då användarna har egna profiler. Användarna ska följa personer vars stil man gillar, och köpa kläder direkt från dem.

I hemlandet har bolaget använt sig av Jenny Skavlan som frontfigur, en profil som är känd från tv och stor i sociala medier.

När Tise nu storsatsar på en svensk lansering fylls den rollen av Cissi Forss. För en dryg månad sedan körde appen ut en svensk reklamfilm med den svenska skådespelerskan i huvudrollen.

I Apples Appstore är hennes ansikte det första som syns när man söker upp Tise.

Appen har också förekommit i Cissi Forss Instagramflöde den senaste tiden.

På torsdagen skickade bolagets svenska organisation ut ett pressmeddelande om Sverigelanseringen. Där framgick att Cissi Forss, tillsammans med sociala medier-stjärnan Ellen Bergström, tar en roll som "kreativ utvecklare" för Tise.

"Båda ska på varsin ände jobba för att etablera appen i Sverige och engagera en ny generation till att handla mer secondhand. Cecilia Forss är även delägare och har privat investerat i Tise", stod det i pressmeddelandet.

Tise tryckte även på att Cissi Forss är "aktuell i årets julkalender".

SVT: "Inte optimalt"

På SVT har man strikta policies som stoppar programledare från att delta i reklam. För skådespelare gäller andra förutsättningar, men SVT är kritiskt till tajmingen.

"Vi tycker inte att det är optimalt att kampanjen för Tise sammanfaller med sändningen av julkalendern", säger Lisa Andrae.

Under torsdagen uppgav SVT att man skulle föra en dialog med Cissi Forss om hanteringen av kampanjen.

Kort därefter fick Breakit ett mejl från Veronika Kylbergh, Sverigechef på Tise. Hon berättade att Cissi Forss meddelat att hon "inte får exponeras ihop med något annat företag fram tills 24 december".

"Detta är något Cissi missat att kommunicera till oss på Tise", skriver Veronika Kylbergh i mejlet till Breakit. 

Breakit har sökt Cissi Forss, hittills utan framgång.

Lisa Andrae uppger på fredagen för Breakit att SVT och Cissi Forss "tillsammans gjort avvägningen om att skjuta på vidare marknadsföring för appen Tise till januari". 

Fakta: Detta är Tise

• Appen fungerar som Instagram fast för köp- och sälj, av kläder och inredningsprylar.

• Det är gratis att lägga upp grejer till försäljning. Affärsmodellen bygger på ett betalsystem som erbjuds i appen, där Tise tar fem procent av försäljningssumman från säljaren.

• I Norge tar man också betalt via en månadsavgift för extra förmåner i appen. Initialt är dessa extra förmåner gratis i Sverige, i samband med lanseringen.  

• En annan intäktskälla är att företag kan köpa exponering inne i appen.

• Tise grundades av de norska ingenjörsstudenterna Eirik Frøyland Rime och Axel Franck Næss. Nyligen gick den norska jätten Orkla in som delägare.

• Man har enligt egen uppgift en halv miljon användare i Norge.

Läs fler artiklar
LÄS MER